artikel

Broodje kroket als totaalbeleving

Horeca

Het traditionele broodje kroket wordt steeds vaker opgepimpt tot een totaalbeleving. Bijvoorbeeld door het aan te bieden als compleet lunchgerecht met een kopje soep en een mooi garnituur, of door er middels een speciaal broodje of presentatie een eigen handtekening aan te geven.

Broodje kroket als totaalbeleving

Er wordt steeds meer gekozen voor kwaliteit en aankleding, zegt Thijs Vergouwen, account manager van Jong Food. Volgens hem is het heel belangrijk om meerwaarde te bieden, ook met een broodje kroket. ‘Pimp het standaard broodje kroket op tot een totaalbeleving’, adviseert hij. ‘Soep en snacks gaan goed samen. Denk eens aan een broodje kroket met een mooi garnituur en een kommetje soep. Zo kun je een volledig gerecht aanbieden.’

Nieuw in het assortiment van De Jong Snacks (dochter van Jong Food), dat als slogan ‘met de kracht van ambacht’ heeft, zijn de garnalenkroket en -bitterbal op basis van een eigen bouillon. ‘Zo leggen we de brug tussen onze soep en snacks’, legt Vergouwen uit. ‘Wij beleveren uitsluitend de betere horeca. De garnalenkroketten en -bitterballen zijn heel geschikt voor de grandcafé- en lunchroom- eigenaren die eens iets anders willen presenteren tijdens de lunch, de borrel of als voorgerecht op de avondkaart. In België zie je kaas- en garnalenkroketten standaard op de kaart staan, en we merken dat dat in Nederland ook steeds vaker voorkomt.’

Genietmoment

Volgens Yvonne Schollaardt, marketing manager van Van Geloven, groeit de waarde van vrije tijd en vriendencontacten. Dit genietmoment wordt weer vaker ingevuld met eten en drinken. ‘Gezellig lunchen is geen noodzaak, maar een beleving’, vertelt ze. ‘Concepten die van één productsoort een specialiteit maken, zijn populair. Deze nieuwe foodconcepten behoeven nauwelijks reclame, consumenten vertellen elkaar wat de spannende eettentjes zijn.’

Daarom adviseert Schollaardt om van een standaard boterhammetje kroket een mooi concept met uw eigen handtekening te maken waar de gasten van kunnen genieten. ‘De wijze van presenteren en serveren is erg belangrijk. Het draait tegenwoordig meer en meer om beleving. Als iets er lekker uitziet, krijg je er trek van! Serveer de Bourgondiër met een luxe kadet of twee handgesneden boterhammen van de lokale bakker met een lekkere laag roomboter op een mooie houten plank. Daarmee geef je direct een extra dimensie aan de beleving richting uw klant. Een goede Limburgse mosterd erbij en het plaatje is compleet.’

Populair

Het is volgens haar geen verrassing dat de kroket al jarenlang enorm populair is. ‘De kroket behoort tot ons Nederlandse snackerfgoed en vindt gretig aftrek. De kroketten uit Kroketterij De Bourgondiër worden letterlijk en figuurlijk steeds meer op de kaart gezet. Bij een gezellige lunch staat genieten centraal, jezelf verwennen met een echt goede kroket gebeurt dus steeds vaker!’

De luxe kroketten en bitterballen worden bij Van Geloven volgens traditioneel recept met ‘zorg’ en ‘rust’ bereid. ‘Het speciaal geselecteerde rundvlees laten we in een lekker gekruide bouillon gaar stoven totdat het uiteen valt in draadjesrundvlees. Het klassieke recept: gegaard rundvlees in een smaakvolle ragout, omhuld met een krokant jasje past altijd, dus ook heel goed bij de winter. Met name jongere consumenten willen het verhaal achter hun voedingsmiddel (her)ontdekken. Laat zien waar de ingrediënten vandaan komen en zet dit op de kaart met een kleine omschrijving.’

Snacks

Ook op het gebied van andere snacks is het raadzaam om na te denken over een passend concept, zegt Remco Kerssens, operations director van Salomon FoodWorld. ‘Ondernemers kunnen zich met hun snackverkoop onderscheiden door mini’s portiematig aan te bieden op een sharingplate. Steek bijvoorbeeld onze Beer battered Onion rings en Peppers Red & Hot op spiesjes en serveer deze met een lekkere, frisse yoghurt-/kruidendip. Op deze manier bied je een bekend product op een leuke en andere manier aan. Of serveer hapjes eens op een spiesje in een flesje drinken.’

Trends die hij signaleert zijn: kip en vegetarisch, het gezondheidsaspect en producten die in de oven verwarmd kunnen worden. Ook ziet hij steeds vaker een combinatie tussen kip, varken en vegetarische hapjes. ‘Zo hebben wij een Tomato Cheese bite, een balletje van zongedroogde tomaten en pittige fetakaas in een krokante korst met een fijne zuidelijke kruiding, en Broccoli Cheese nuggets, die prima gecombineerd kunnen worden met hapjes van kip en varkensvlees.’

Mozzarellasticks

Volgens hem passen minischnitzels van 30 gram en mozzarellasticks goed op een winterse menukaart. ‘Zo hebben wij een Mozzarellastick Diavolla in het assortiment. Dit is een mozzarellastick met extra veel mozzarellakaas gemixt met pittig gekruide salami in een panade van corn flakes. Mozzarellasticks zijn momenteel erg in trek, maar waren tot voor kort alleen verkrijgbaar met een omhulsel van paneermeel. Sinds kort hebben we de Beer battered Mozzarellasticks in een goudbruin bierbeslag op de markt gebracht. Het bierbeslag zorgt voor een extra smaakdimensie. Leuk om te serveren met een biertje!’

Op het gebied van presentatie adviseert Kerssens om te variëren met serviesgoed, planken tegels en onderscheidende disposables voor take away. ‘Wij bieden hiervoor diverse materialen aan, zoals een rekje waar tien miniwraps op kunnen. Echt een eyecatcher.’