artikel

Serveer onderscheidende snacks bij de lunch

Horeca

Bij lunchsnacks denkt iedereen al snel aan snacks die zich goed laten combineren met een broodje, maar er zijn zeker alternatieven. Zoals een rijkgevulde kiploempia of een bordje met verschillende Asia Noodle Sticks. Ook de bekende frikandel biedt mogelijkheden, maar daarbij is het wel zaak om je van andere aanbieders te onderscheiden.

Serveer onderscheidende snacks bij de lunch

De markt voor snacks is een verdringingsmarkt, zegt Pleun van Halm, coördinator marketing van Elite Salades & Snacks. ‘Kijkend naar de échte assortimenttoppers zijn er de afgelopen jaren nauwelijks succesvolle productintroducties geweest die zich in de top-10 hebben weten te nestelen.’

Van Halm is van mening dat een product niet per definitie bijzonder hoeft te zijn om succesvol te worden. ‘Bij de introductie van nieuwe producten kijken we hoe we toegevoegde waarde kunnen bieden op het assortiment van de ondernemer, waarbij we onze kernwaarden, zoals ambacht, kwaliteit en vooral lekker goed in ons achterhoofd houden. Het kan om een geheel nieuw product gaan, zoals de vorig jaar geïntroduceerde Kipcrush, maar het kan ook een zogenaamde me to-product zijn waaraan wij een eigen interpretatie geven. Zo introduceerden wij tijdens de afgelopen Horecava een nieuwe Kipburger, omdat wij ruimte zagen voor een Kipburger die zich vooral op kwalitatief vlak onderscheidt. We hebben gekozen voor een Kipburger met échte kipfilet en een grove, crunchy paneerlaag. Deze zorgt, in combinatie met de unieke en verfijnde smaak, voor een Kipburger waarvoor de klanten of gasten terugkomen.’

Bami- en nasischijven

Daarnaast ziet hij een opvallende groei van de vegetarische bami- en nasischijven. ‘Vegetarisch of niet, wij doen geen concessies en kiezen voor de beste grondstoffen en een ambachtelijke bereidingswijze. Een goed voorbeeld hiervan is de mie voor onze vegetarische bamischijf, die op ambachtelijke wijze in eigen huis wordt gemaakt. Onze mie is qua smaak en structuur dan ook van bijzonder hoge kwaliteit en dat proef je.’

Van Halm vindt het mooi om te zien dat de bami- en nasischijven zowel door vegetariërs als door mensen die wel vlees eten enorm goed gewaardeerd worden. ‘Dat is voor ons een bevestiging van het kwaliteitsniveau dat wij nastreven. Wij proberen ook een keuze te bieden en hebben daarom zowel een normale als een pittige variant in ons assortiment.’

Hij besluit: ‘Bij snacks voor de lunch zijn we al snel geneigd te denken aan snacks die zich goed laten combineren met een broodje, maar alternatieven zijn ook zeker mogelijk. Bijvoorbeeld onze rijkgevulde en royale kiploempia is wellicht een snack waaraan je niet zo snel denk, maar die uitstekend bij de lunch past.’

Asia Noodle Sticks

Datzelfde geldt voor de nieuwe Asia Noodle Sticks van Salomon FoodWorld. ‘Met dit nieuwe innovatieve product zorgen we voor het ultieme vakantiegevoel’, vertelt operationeel directeur Remco Kerssens. De sticks zijn gebaseerd op de trends die het bedrijf momenteel signaleert: een gezonde leefstijl, globalisering, het eten van minder vlees, takeaway, variatie, individualisering en authenticiteit. ‘Volgens ons komen deze trends allemaal samen in de Aziatische keuken. Daarom hebben wij een traditioneel wokgerecht omgezet naar een trendy fingerfoodproduct’, legt Kerssens uit.

Omdat wokgerechten in ieder Aziatisch land weer anders zijn, heeft Salomon drie verschillende variaties van de Asia Noodle Stick ontwikkeld: Pad Thai, Sweet & Sour en Teriyaki. ‘Iedere variant is met de hand gemaakt en bevat andere noedels, die passen bij de verschillende landen’, vertelt Kerssens. ‘De veganistische Sweet & Sour Noodle Stick bevat originele Chinese glasnoedels, de teriyaki-variant bevat Japanse Udon-noedels en de Pad Thai originele Thaise rijstnoedels. Dit is de enige variant die niet veganistisch is vanwege de oestersaus.’

De nieuwe snacks lenen zich volgens Kerssens uitstekend voor zowel takeaway, als lunch- en bijgerecht. ‘Als lunchgerecht zou een selectie van de sticks in een mini-kookpannetje gepresenteerd kunnen worden, terwijl ze ook heel goed geserveerd kunnen worden als side dish bij een Aziatisch gerecht zoals kipsaté, of als topping op een soep. Daarnaast is de snack uitstekend te serveren in een takeawaybox samen met bijvoorbeeld een Thaise curry. De sticks zouden bijvoorbeeld heel goed passen bij een broodjescorner, die het assortiment wil afwisselen met een originele snack en warme snacks.’
Tevens bieden de Asia Noodle Sticks bereidingsgemak, vervolgt de operationeel directeur. ‘Ze kunnen vanuit de vriezer worden bereid, waardoor er geen derving ontstaat en ze zijn binnen zes minuten in de oven te bereiden, zodat ze snel geserveerd kunnen worden.’ Doordat de snacks door Salomon volledig op smaak zijn gebracht, kunnen ze zonder saus worden geserveerd.

Frikandel

De frikandel is volgens Maurice de Kroon, sales manager Nederland van Vanreusel, nog steeds één van de populairste snacks. Daarbij is het volgens hem wel belangrijk om je als horecaondernemer te onderscheiden. ‘We krijgen de laatste tijd veel aanvragen voor onze snacks, omdat steeds meer ondernemers zich willen onderscheiden. Zij ruilen een standaard snackmerk in voor onze snacks die niet in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Men is steeds meer bereid om kwalitatieve snacks te verkopen. Onze frikandel Best Bite is hier een goed voorbeeld van. Deze frikandel is onlangs door het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) voor het tweede jaar op rij weer als lekkerste getest. Nu verkopen nog veel ondernemers een frikandel die nagenoeg gelijk is aan de supermarktfrikandel. Met de frikandel Best Bite maakt men het verschil waar klanten voor terugkomen.’

Voor ondernemers die het écht anders willen doen, heeft Vanreusel zelfs een vierkante frikandel in het assortiment. ‘Hiermee kan men desgewenst de frikandel, die van dezelfde receptuur is als de Frikandel Best Bite, op een andere manier een podium geven.’

De Kroon adviseert om deze zomer veel te variëren en de gast te verrassen. ‘Dat kan met bijna alle snacks. Nieuw in ons assortiment zijn de Gipsy Stick, de glutenvrije frikandel en de Krokante Kipburger. ‘De Gipsy Stick is gemaakt van gekruid gehakt in een krokant jasje. In de zomer willen mensen vaker iets nieuws proberen en daar past deze snack perfect bij. Onze glutenvrije frikandel wordt verkocht in zeer handige kleine doosjes van twaalf stuks, bestaande uit drie schaaltjes van vier stuks. Daardoor is het product dus ook per schaaltje ongebakken te verkopen, zodat de ondernemer geen bereidingsrisico’s loopt.’ De Krokante Kipburger is volgens De Kroon een mooie zomersnack: heerlijk krokant, van de hoogste kwaliteit, voor een zeer scherpe prijs.

De Kroon besluit: ‘Als je de snack op een bijzondere wijze presenteert, creëer je een heel ander beeld en zorg je voor een echt verwenmoment.’

Verleiden tijdens lunch

Volgens Richard Huisman van Swinkels Snackery & Backery is de lunch dé perfecte gelegenheid voor het serveren van snacks. ‘De gasten tijdens de lunch zijn makkelijker te verleiden dan tijdens de avondspits, dus speel hierop in.’ De Souflesse tomaat- mozzarella is een vegetarische snack die een duidelijke piek in de zomermaanden heeft, weet hij. Ook het Souflesse kaaskwartet is een grote hit in het Swinkels Snackery & Backery-assortiment. Huisman licht toe: ‘Deze mix met de smaken kaas, tomaat-mozzarella, kruidenroomkaas en pikante kaas is ideaal als portie te verkopen. Laat deze snacks ontdooien en steek ze aan onze lange speciaal bedrukte satéprikker en bak ze aan de prikker zonder dat ze open bakken. Dit is een mooie manier om dit product te serveren aan de gast.’

Ook hij merkt dat horecaondernemers en hun gasten steeds vaker snacks kiezen op basis van kwaliteit in plaats van prijs. ‘Ze zien de noodzaak van onderscheiden. Horeca is beleving en genieten en gelukkig spelen hier steeds meer ondernemers op in door een verandering in hun assortiment op basis van kwaliteit. Dat kan onder meer door te kiezen voor onze kwaliteitskaassoufflés Souflesse, die vrij zijn van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen.’

Om de beleving rondom dit product verder te presenteren richting de gasten, heeft het bedrijf geïnvesteerd in hoogwaardige content. ‘Deze foto’s en filmpjes zijn te downloaden op onze beeldbank en dus prima te gebruiken op de facebookpagina en de narrowcasting van het bedrijf. Eten is emotie. Daarom zijn mooie foto’s heel belangrijk. Net als het delen van de passie voor je vak en je producten met de gast.’