artikel

Verleiden met luxe broodbeleg

Horeca

Gasten willen verrast en verwend worden met luxe broodbeleg, zoals luxe vleeswaren, buitenlandse kazen en spreads. Door te variëren en oude klassiekers nieuw leven in te blazen, kunnen ondernemers hun gerechte ene persoonlijke en onderscheiden twist geven.

Verleiden met luxe broodbeleg

Marc van Noort, salesmanager Foodservice bij ERU, merkt dat oude klassiekers nieuw leven in wordt geblazen: klassiekers 2.0. ‘Met onze kazen is dit in een handomdraai te realiseren. Zo kan bijvoorbeeld met behulp van ERU Cheese Spread Brie als basis het klassieke broodje ossenworst een mooie, nieuwe twist krijgen.’

Specialist op één product

Ook ziet hij steeds meer ondernemers zich op één product specialiseren. ‘De hamburger- en hotdogrestaurants zijn hier een goed voorbeeld van. De hotdog met ERU Cheese Spread Gouda laat bijvoorbeeld zien dat deze klassiekers met behulp van onze spreads een verrassende en smaakvolle twist krijgen. Bovendien bieden onze spreads voor foodservice een consistente kwaliteit en een product dat zeer eenvoudig en breed toepasbaar in gebruik is.’

Van Noort vervolgt: ‘Met onze kazen als basis krijgt elk broodje een smaakvolle basis. Onze kazen zijn niet seizoensgebonden, maar voor de zomer kunnen wij de lichtere, frisse kazen zeker aanbevelen. Denk aan ERU Cheese spread Chèvre en ERU Cheese Spread Gouda Light. Kaas is een gezond product dat veel goede vetten bevat. Als voor broodjes als basis een ERU Cheese Spread wordt gebruikt, is er geen boter meer nodig. De smeerbare kaas is een heerlijk, gezond alternatief en geeft de gerechten als basis al veel smaak mee.’

Van Noort ziet dan ook steeds meer diversiteit en creatievere toepassingen van kaas als broodbeleg. ‘Dat vinden we een mooie ontwikkeling, zeker gezien de grote variëteit aan toepassingen die met onze kazen mogelijk zijn. Ook het klassieke broodje kaas wordt net even anders gepresenteerd. Dit kan bijvoorbeeld ook uitstekend met onze kazen als smaakvolle en gemakkelijke basis voor een broodje met extra ingrediënten, zoals vleeswaren, harde kazen of fruit. Zo combineert onze ERU Cheese Spread Brie uitstekend met vers fruit, zoals bosbessen en aardbeien. Of onze ERU Cheese Spread Gouda Light met framboos en avocado. Daarnaast zijn er ook andere zeer eenvoudig verse salades te maken met ERU Cheese Spreads als basis: bijvoorbeeld een tonijnsalade of een ham-preisalade met ERU Cheese Spread als basis.’

Alternatieve lunchgerechten

Naast belegde broodjes, ziet Van Noort dat binnen de foodservice ook altijd wat alternatieve lunchgerechten aangeboden worden. ‘Om ook hierin de veelzijdigheid en brede toepasbaarheid van onze ERU Cheese Spreads te laten zien, hebben we leuke, nieuwe lunchgerechten gemaakt die helemaal van deze tijd zijn, zoals flammkuchen met ERU Cheese Spread Gouda, rode bietjes en courgette of cheese sushi met ERU Cheese Spread Gouda Light.’

Consumenten willen zich laten verwennen en verrassen met luxe broodbeleg, zoals luxe vleeswaren, buitenlandse kazen en spreads, zegt ook Anke Olimulder, productmanager Out Of Home bij Zwanenberg. Door veel aandacht te besteden aan variatie in het assortiment kan volgens haar de totale categorie hartig beleg blijven groeien. Daarnaast merkt ze dat klanten steeds hogere eisen stellen aan de producten voor hun gasten. ‘Gasten waarderen de echtheid en versheid van producten en hebben vertrouwen in biologische en diervriendelijk geproduceerde producten. Ze willen genieten van wat ze eten en zijn dan ook bereid wat meer te betalen. Ook worden ze steeds kritischer op de herkomst en samenstelling van producten. Consumenten willen terug naar de basis en hechten meer en meer belang aan producten met minder kunstmatige toevoegingen en meer transparantie.’

Kraak-Vers

1Inspelend op de trends, heeft Zwanenberg begin dit jaar onder de merknaam Kraak-Vers met Oorsprong het assortiment uitgebreid. ‘Onder Kraak-Vers bieden we de allerlekkerste, pure en duurzame vleeswaren, van bijzondere rassen, rechtstreeks van onze Hollandse boeren. Kraak-Vers staat voor lekker en puur genieten’, zegt Olimulder. ‘Het concept combineert herkomst en duurzaamheid met smaak. Hiermee willen wij samen met ketenpartners de vierkantsverwaarding van het varken verbeteren. Zo werken we nauw samen met Heyde Hoeve. Het Heyde Hoeve Duroc-varken zorgt voor kwalitatief hoogwaardig, gemarmerd vlees. Wij voegen hier modern ambacht aan toe. Er wordt geen gebruik gemaakt van kunstmatige geur- en smaakstoffen. ‘Het allerlekkerste’ is ons uitgangspunt én resultaat.’

Een ander merk van Zwanenberg is Kips. Kips staat volgens Olimulder voor kwaliteit, eerlijkheid, no-nonsense. ‘Afgelopen jaar hebben we een deel van het assortiment overgezet naar het één ster Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Hiermee spelen we in op de trend naar duurzaamheid en diervriendelijkheid. Op al onze verpakkingen staat een duidelijk diersymbool. Zo ziet een ieder in één oogopslag wat de herkomst is. Daarnaast hebben we het Kips-assortiment uitgebreid met nieuwe producten: Smeerleverworst Minder Vet, Mini Likkepot en Cranberry Paté Cup, want hartig smeerbaar is een groeiende markt.’

Verrassend beleg

Olimulder adviseert om een basisassortiment aan te bieden en dit aan te vullen met verrassende varianten. In de zomer zijn belegsoorten op basis van kip en kalkoen, gedroogde ham, jonge en buitenlandse kaas en buitenlandse vleeswaren volgens haar heel geschikt. ‘Met buitenlandse vleeswaren, zoals Spianata Romana, Jamón Serrano en Cobourg d’Ardenne, is optimaal in te spelen op het vakantiegevoel.’

Ook raadt ze aan om de vleeswaren zelf te snijden in de horecagelegenheid. ‘Hiermee zorg je niet alleen voor beleving, maar laat je ook zien hoe transparant je te werk gaat. De keuken kent geen geheimen, want gerechten worden van grondstof tot maaltijd bereid waar je zelf bij staat. Denk ook eens aan toevoegingen als rauwkost, groente en fruit. Zorg voor een mooie combinatie van ambachtelijk brood, beleg, spreads en salade, waardoor je een pick & mix krijgt.