artikel

Horeca Top 100 2017 nummer 1: McDonald’s

Horeca 615

Het is geen verrassing, ook dit jaar staat McDonald’s bovenaan, en als we het rap groeiende verschil met nummer twee Van der Valk zien, zal dat nog wel even zo blijven.

Horeca Top 100 2017 nummer 1: McDonald’s
Manu Steijaert ziet dat de innovaties als McCafé en Salad Bar aanslaan.

Het gat tussen de twee groeide vorig jaar al tot een kleine €70 miljoen, maar is nu precies €100 miljoen. De fastfoodgigant deed even een slordige €60 miljoen op de omzet van een jaar eerder. €60 miljoen méér. Ruim 70 procent van de bedrijven in deze Top 100 haalt niet eens de €60 miljoen als totaalomzet.

Je kunt zeggen van het eten wat je wilt – you love it or you hate it, ondernemerswise weten ze wat ze doen, onder die grote gele M. De in 2015 ingezette veranderingen lijken zich uit te betalen, en enkele initiatieven die als pilot begonnen, worden verder uitgerold. Zo krijgen alle vestigingen met een McDrive ook table service, en worden nog eens veertig vestigingen uitgerust met een McCafé.

Afgelopen jaar investeerde McDonald’s €32 miljoen in de uitrol van McCafé, Salad Bar en Pimp je Burger. Wat McDonald’s dit jaar gaat investeren, maakt het niet bekend. Wel zoemen de geruchten over een nieuwe innovatie: bezorgen aan huis. McDonald’s zegt dat erover wordt gedacht, en in andere landen gebeurt het al, maar wil nog niet bevestigen dát, en zo ja wanneer dit in Nederland geïntroduceerd wordt. Feit is dat grote concurrent Burger King een proef is gestart in Den Haag en Emmen met bezorgen via Thuisbezorgd.nl. En waar rook is, is vuur. Grootste uitdaging volgens kenners is het krokant en warm houden van de Franse frietjes. Naast (mogelijk) deze innovatie, verwacht topman voor Nederland Manu Steijaert ook een handvol nieuwe vestigingen te openen.

Vestigingen: 246
Omzet: €732 miljoen (€673,8 MLN)  8,6%
Rapportcijfer: 8 / Economisch klimaat: nb / Verwachte omzetgroei: nb
Mcdonalds.nl

Reageer op dit artikel