artikel

Horeca Top 100 2017 nummer 26: De Efteling

Horeca 458

De Efteling roept al jaren dat het bekendste en populairste attractiepark van Nederland in 2020 over de 5 miljoen bezoekers per jaar heen wil gaan. In 2016 waren het er ruim 4,7 miljoen, dus ze lijken op koers.

Horeca Top 100 2017 nummer 26: De Efteling

Onlangs deed een woordvoerder er nog een schep bovenop door te stellen dat het park mikt op ‘40 procent meer bezoekers’: 7 miljoen per jaar. Omdat het nieuwe publiek uit omringende landen moet komen, dient de hotelcapaciteit in de omgeving flink te worden opgeschroefd.

En daar doet het park zelf ook een flinke nieuwe duit in het zakje met de opening van de nieuwe verblijfsaccommodatie Loonsche Land  bestaande uit een hotel en bijna negentig huisjes en hutjes ‘op, boven en onder de grond’, waarbij gasten kunnen gebruikmaken van hotelfaciliteiten. In totaal goed voor zo’n duizend bedden, waarmee het totaal aantal bedden in beheer van het park groeit naar 3500. Het streefgetal van bestuursvoorzitter Fons Jurgens is vijfduizend. Hij vindt daarnaast dat Kaatsheuvel 1500 bedden moet realiseren, en hij heeft wilde ideeën over hotels in Loon op Zand, die dan om de filedruk naar het park te verminderen, middels een monorail met de Efteling moeten worden verbonden, suggereerde hij recent in het FD.

In het park zelf werden afgelopen jaar een sprookje (Pinokkio) en een nieuwe attractie (De Baron) toegevoegd. Ook dit jaar opent een nieuwe attractie, Symbolica, die samen met Loonsche Land €60 miljoen kost. Overigens worden in de omzet niet de verkochte kaartjes meegeteld. De volledige omzet van het park bedraagt €189,9 miljoen. De Efteling bestaat in 2017, net als Misset Horeca, trouwens 65 jaar.

Vestigingen: 1
Omzet: €55,4 miljoen (€52 MLN)  6,5%
Rapportcijfer: 9 / Economisch klimaat: 6
Verwachte omzetgroei: 3,5%
Efteling.com

Reageer op dit artikel