artikel

Horeca Top 100 2017 nummer 55: SnowWorld

Horeca 202

Hoogtepunt – letterlijk – was afgelopen oktober de langverwachte opening van de verlengde piste in Zoetermeer, inclusief een skybar op 80 meter boven het maaiveld.

Horeca Top 100 2017 nummer 55: SnowWorld

Het mocht wat kosten: €11,5 miljoen voor skybar en uitbreiding van 200 tot ruim 300 meter van wat nu Europa’s steilste indoorpiste is (dalingspercentage -21%, een rode piste). ‘De uitbreiding van SnowWorld Zoetermeer heeft de organisatie en het team heel veel positieve energie gegeven’, blikt ceo Koos Hendriks tevreden terug. Dit jaar moet er nog eens €5 miljoen tegenaan om de verlengde piste helemaal af te maken en om SnowWorld verder te verduurzamen. Zo worden alle pistes uitgerust met ledverlichting en plaatst de skihalexploitant tienduizend zonnepanelen.

Daarnaast beginnen de buitenlandse plannen van SnowWorld steeds meer vorm te krijgen. Plannen voor Parijs en Barcelona bestaan al langer, in Spanje zit er schot in de zaak en verwacht Hendriks nog dit jaar stappen te kunnen zetten. Nieuw zijn vergevorderde plannen in Milaan, waar een intentieovereenkomst is getekend voor een indoor piste, de bouw moet in 2018 starten. Ook in België is SnowWorld bezig met ‘ontwikkelingen’.

Op meer persoonlijk vlak zien we dat de topman zijn financiële belangen in het beursgenoteerde skihallenbedrijf aan het verkleinen is. Verkocht hij in 2015 al voor €350.000 aan aandelen, vorig jaar bracht hij volgens het Algemeen Dagblad zijn belang terug van 67,8 tot 49,5 procent. Op een beurswaarde van zo’n €27 miljoen betekent dit dat SnowWorld-oprichter Hendriks een slordige €4,9 miljoen heeft kunnen bijschrijven.

Vestigingen: 2
Omzet: €25,5 miljoen (€25,4 MLN)  0,4%
Rapportcijfer: 8 / Economisch klimaat: 8
Verwachte omzetgroei: 5%
Snowworld.nl

Reageer op dit artikel