artikel

BBB en Folie Culinaire: meer dan horecabeurzen

Horeca 232

De BBB in Maastricht wil meer zijn dan alleen een goede horecabeurs, daarom werd afgelopen jaar een nieuwe weg ingeslagen met onder meer een netwerkclub, de BBB Academy en een nieuw beursconcept. Het gevolg is dat voor de komende editie op 9, 10 en 11 oktober nu al 75 procent van de beursvloer volgeboekt is.

BBB en Folie Culinaire: meer dan horecabeurzen

BBB in Maastricht is nu toe aan zijn 63ste editie. Daarmee is het de oudste horecabeurs van Europa en mogelijk zelfs van de wereld. Om succesvol te blijven, is vorig jaar een nieuwe weg ingeslagen. Met succes: de gemiddelde waardering van bezoekers steeg naar een 8,2. Voldoende reden om de ingeslagen weg te blijven volgen, vindt beursmanager Erik Stroink. De exposanten zijn het met hem eens, constateert hij. ‘Hoewel de beurs pas op 9, 10 en 11 oktober plaatsvindt, is nu al 75 procent van de beursoppervlakte volgeboekt.’

De organisatie van de BBB heeft voor zichzelf als doel gesteld om een bijdrage te leveren aan het succes van de internationale horeca. ‘Een ambitieuze doelstelling’, zegt marketing- en communicatiemanager Peter Bardoul, ‘maar we willen voor de horecaondernemer echt het verschil maken.’ De BBB moet daarom in de ogen van de organisatie meer zijn dan alleen een goede horecabeurs. Daarom zijn sinds vorig jaar andere activiteiten opgezet die onder de BBB-vlag vallen, zoals de BBB Academy dat trainingen verzorgt voor horecaondernemers en leveranciers. Daarnaast is een paar jaren geleden netwerkclub BBB Les Amis GastrEUnomiques opgericht. Ook doet de organisatie moeite om de exposanten te ondersteunen in bijvoorbeeld het vinden van een distributiekanaal door partijen samen te brengen. ‘Dat wordt echt gewaardeerd’, zegt Bardoul.

Vier werelden op horecabeurs BBB Maastricht

De opzet van de beurs zelf is vorig jaar ook gewijzigd door de twee beurshallen van MECC Maastricht te verdelen in vier afgescheiden werelden, met elk een ander thema. In Food Forrest draait alles om eten en om verrassende en pure smaken. Onderdeel hiervan is themaplein Food Village, waar ambachtelijke en streekgebonden producten worden gepresenteerd.

Ook wordt hier Cooking Mania gehouden, waarin chefs het tegen elkaar opnemen in kookwedstrijden en -demonstraties. In Beverage Beach staat drank centraal. Van smoothies tot cocktails en van frisdrank tot sterke distillaten. Ook is er een podium voor de laatste koffie- en theetrends en is er een ‘Specialty Beer Bay’, waar kleinere en microbrouwerijen hun speciaalbier kunnen presenteren.

De derde wereld binnen de BBB is Variety Valley. Hier ontdekt de horecaprofessional op non-foodgebied de nieuwste snufjes en innovatieve productontwikkelingen die een bijdrage kunnen leveren aan meer horecasucces.
Tot slot is er nog Folie Culinaire, hét exclusieve evenement voor de internationale gastronomie. In de Demo Kitchen waren vorig jaar twintig gerenommeerde chefs uit tien landen te bewonderen. ‘We zijn nog druk bezig met de line-up, maar een paar namen zijn al zeker’, zegt Stroink. Zo geeft de Colombiaanse chef Leonor Espinosa een masterclass. Haar restaurant behoort tot de top 100 beste van de wereld. Zij staat bekend om het gebruik van traditionele Colombiaanse producten met een moderne twist en bijvoorbeeld mieren en kaaiman. Ook tweesterrenchef Jarno Eggen van De Groene Lantaarn in Zuidwolde geeft een masterclass, net als patissier Cécile Farkas.

Vip-programma op eerste beursdag BBB Maastricht

Nieuw dit jaar is een vip-programma op de eerste beursdag. Nederlandse en Belgische sterrenchefs krijgen een speciaal programma aangeboden. Bardoul: ‘Zo willen we de beurs nog meer op de kaart zetten en de top van de gastronomie naar Maastricht halen.

Reageer op dit artikel