artikel

Tips Belastingdienst voor startende horecaondernemers

Horeca 2215

Het aantal nieuwe horecagelegenheden is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. Om ondernemers met een bedrijf jonger dan drie jaar te helpen, voert de Belastingdienst de campagne ‘Een goede start is vooruitzien’. Waar gaat het mis volgens de Belastingdienst en wat zijn oplossingen voor de problemen? Tips voor je kassa en je btw-aangifte.

Tips Belastingdienst voor startende horecaondernemers

‘Startende ondernemers, waaronder ook zzp’ers, hebben veel aan hun hoofd. Ze denken misschien niet gelijk aan hun administratie en belastingaangifte, maar deze vormen een essentiële basis voor een succesvolle start’, zegt Erik de Kruijf, plaatsvervangend directeur MKB van de Belastingdienst. Tips Belastingdienst voor de ondernemer.

Ondersteuning startende ondernemers horeca

Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat startende ondernemers vaker moeite hebben met hun belastingzaken. Om de kans op fouten te verkleinen biedt de Belastingdienst specifiek voor starters een aantal gerichte hulpmiddelen en tips, zoals een OndernemersCheck en -handboek en administratie- en aangiftetips. Ook is er een rekenhulp en informatie over ondernemersregelingen voor starters.

Volgens de Belastingdienst zijn de twee belangrijkste aandachtspunten het kassasysteem en het BTW tarief in de horeca. Hieronder volgen twee Tips Belastingdienst voor startende horecaondernemers. Maar ook als je al wat langer bezig bent, moeten deze data wel kloppen.

Kassasysteem

Situatie: In de horeca ziet de Belastingdienst met regelmaat dat ondernemers onvoldoende aandacht schenken aan het kassasysteem.

Risico: horecaondernemers hebben dan weinig zicht op en controle over hun bedrijfsgebeuren. Voor horecabedrijven, zeker die met veel personeel, is het belangrijk dat zij een goed kassasysteem hebben waarmee op ieder gewenst tijdstip een controle kan plaatsvinden op de volledigheid van de omzet, maar ook de juistheid van eigen gebruik, weggeef en bederf. Tips belastingdienst

Samenvattend: zonder deze controle kun je een horecabedrijf niet goed managen.

Verdere toelichting: één van de belangrijke (wettelijke) eisen is dat een kassasysteem de gegevens (digitaal) bewaard. Het is nodig dat je snel iedere transactie kunt achterhalen. Zodat je kunt controleren of en wat er mis is gegaan. Bijvoorbeeld wanneer kasgeld niet overeenstemt met de Z-afslagen.
In de praktijk ziet de Belastingdienst dat veel (digitale) kassagegevens niet bewaard worden of niet snel toegankelijk gemaakt kunnen worden. En als een kassa dit niet kan, ben je dan nog wel in control als horecaondernemer?

Advies: besteed bij de aanschaf van de kassa aandacht aan bovenstaande aspecten. Betrek je adviseur of boekhouder hierbij. Want de kassa is het hart van je horecaonderneming. Hiermee wordt de administratie gemaakt en worden de Belastingaangiften opgemaakt. Gaat het fout in de kassa? Dan werkt dat door in je administratie. En loop je het risico op mogelijke fiscale controle, naheffingsaanslagen en/of boetes.

BTW tarief in de horeca: laag én hoog

Situatie: in veel horecazaken heb je te maken met twee btw-tarieven. Het lage tarief (6%) op etenswaren en niet-alcoholische dranken en het hoge tarief (21%) op alcoholische dranken. tips belastingdienst

Risico: als beide tarieven van toepassing zijn op jouw onderneming, wat veelal het geval is, dan dien je de (kas)administratie hiernaar in te richten. Het onderscheid tussen hoog en laag tarief is simpel te maken in groepenkassa-systemen. Je hoeft dan alleen nog maar te controleren of de aangeslagen omzet volledig in de juiste groep staat.

Bijzondere regels: bij mixdranken gelden bijzondere regels. Ook hier geldt dat er consequenties zijn als een horecaondernemer niet goed rekening houdt met het onderscheid van de btw-tarieven. Eén daarvan is dat er te weinig btw wordt afgedragen. Dat kan weer leiden tot naheffingsaanslagen en eventueel boetes.

Reageer op dit artikel