artikel

Meer horecaondernemers kiezen voor milieubewuste uitstraling

Horeca 490

De samenleving wordt steeds groener: in 2016 toonde CSR-onderzoek aan dat een groot percentage gasten altijd of geregeld zoekt naar milieuvriendelijke producten. Horecaondernemers spelen hier onder meer op in door voor milieubewuste tafelaankleding te kiezen. Daarbij is alles mogelijk, van duurzame tafelkleden tot verlichting en van servetten tot kandelaars. Niet alleen voor binnen, maar ook voor buiten!

Meer horecaondernemers kiezen voor milieubewuste uitstraling
Titti Qvarnström, chefkok met Michelin-ster

– Sponsored content door Duni Benelux –

Het milieu staat tegenwoordig hoog op alle agenda’s. Duurzaam ondernemen is een sterk groeiende ontwikkeling, die de komende jaren alsmaar belangrijker wordt. Alleen zo kan een evenwicht worden gevonden tussen ecologische, economische en sociale belangen, zowel voor de huidige als voor toekomstige generaties. Uit onderzoek blijkt dat 55 procent van de gasten bereid is extra te betalen voor producten van bedrijven die zich inzetten om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij en het milieu. En 52 procent van de consumenten bekijkt op de verpakking wat de gevolgen zijn voor het milieu.

Composteerbaar

Steeds meer horecaondernemers zijn op zoek naar duurzame materialen en Duni steunt hen daarin. Het bedrijf biedt een gevarieerd gamma duurzame tafelaankledingsconcepten met het OK compost label en diverse verpakkingsmaterialen. Daarbij is er keuze uit verschillende materialen, waaronder bagasse. Composteerbare bagasse is een mooi voorbeeld van upcycling. Het wordt vervaardigd van overtollig, natuurlijk materiaal dat afkomstig is uit de productie van suiker: stengels van suikerriet. Het is kant-en-klaar biologisch afbreekbaar onder gecontroleerde composteeromstandigheden. Tijdens het composteren verandert het binnen een paar weken in aarde.

Ook rPET is een duurzaam alternatief. Dit materiaal is vervaardigd uit gerecyclede plasticflessen, die anders terecht zouden komen op een afvalberg of zouden worden verbrand. Gewoonlijk heeft rPet een 50 procent lagere koolstofvoetafdruk dan nieuw gemaakt plastic, maar ecoecho® rPET-producten bevatten tot wel 80 procent gerecyclede PET.
Ecoecho® bioplastic, tot slot, is vervaardigd van suikerriet: 94 procent van de biologische koolstof in het materiaal is afkomstig van plantaardige grondstoffen. Het wordt vervaardigd met behulp van een uiterst efficiënt fabricageproces, dat is geïntegreerd met de productie van suiker. LCA (life cycle assessment) geeft aan dat ecoecho bioplastic een 25 procent kleinere koolstofvoetafdruk heeft dan standaard plastic.

Hippe producten

Van bovenstaande materialen zijn allerlei leuke, hippe en praktische producten ontwikkeld. Niet alleen voor binnen, maar ook voor buiten! Denk bijvoorbeeld aan Dunitex tafellakens, die de charme hebben van een katoenen tafellaken, maar dan mét een 100 procent waterdichte coating. Na een regenbui kan het kleed gewoon even worden afgeveegd. Ook bestekzakjes zoals Duniletto en Sacchetto zijn uiterst geschikt zijn voor ‘al fresco’ dineren en bovendien milieuvriendelijk. Van te voren vullen om tijd te besparen en eenmaal gevuld, waaien ze nooit meer weg.

Voor wie gasten naar buiten, op het terras wil lokken, is het regenbestendige led concept heel geschikt, zeker in combinatie met een weerbestendige kandelaar Moody Max. Het zachte siliconen materiaal breekt niet wanneer het op de grond valt. Ook zijn er duurzame led-sets verkrijgbaar, die niet alleen een bijzonder warm licht geven, maar ook nog eens water- en windbestendig zijn. Bovendien zijn ze op afstand bedienbaar en oplaadbaar. De kandelaar Area is uitermate geschikt om buiten een gezellige sfeer te creëren. Deze opvallende kandelaar is milieuvriendelijk en vervaardigd van duurzame, biologisch afbreekbare bamboe.

Passend bij filosofie

Eén van de tevreden gebruikers van de duurzame Duni-assortiment is Bas Blikman van Herberg De Fazant. Uitgangpunt van het bedrijf is ‘Seizoensgebonden (h)eerlijk proeven in Drenthe’ en daarbij wordt veel waarde gehecht aan het milieu. Blikman vindt het belangrijk dat de duurzaamheid terugkomt in de sfeer en interieur van zijn herberg. ‘Daarom werken we graag samen met leveranciers die kwaliteit leveren en het milieu ontzien’, legt de ondernemer uit. ‘Onze aankleding is afkomstig van Duni, die duurzaamheid net zo hoog in het vaandel heeft als wij. Het is een transparante onderneming die het milieu maximaal ontziet en hoogwaardige producten levert. Dat past naadloos in onze filosofie.’

Ook Titti Qvarnström, chefkok met Michelin-ster, is heel tevreden over de Duni-producten. ‘Ik ben erg verheugd te kunnen werken met Duni en om het duurzame ecoecho®-assortiment te ondersteunen. Dit past bij mijn opvattingen: ik maak altijd gebruik van duurzame ingrediënten van het seizoen, die waar mogelijk lokaal zijn gekweekt.’
Thomas Gustafsson, Duni CEO, vult aan: ‘Met ons ecoecho®-assortiment kunnen horecaondernemers het voortouw nemen als ze willen laten zien dat ze om het milieu denken. Wij brengen een aantal prima, zo niet de beste, producten op de markt die duurzaamheid, kwaliteit en stijl met elkaar verenigen. Bovendien creëer je door als bedrijf verantwoordelijk te handelen een echte goodfoodmood.’

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels