artikel

Mijn horecamedewerker misdraagt zich privé. Moet ik hier iets mee?

Horeca 568

Ik heb een anoniem bericht ontvangen dat de gerant in mijn restaurant ‘losse handjes heeft’ en onlangs zijn vriendin serieus heeft mishandeld. Zijn werk doet hij goed, hij is altijd keurig op tijd, dus er is verder wat werk betreft niets op hem aan te merken. En toch zit dit me niet lekker. Wat moet ik hiermee? Niks doen, voelt ook niet goed.

Mijn horecamedewerker misdraagt zich privé. Moet ik hier iets mee?

Deze vraag van een horeca-ondernemer legden we voor aan de experts van Misset Horeca, oud-politieman Piet van Gelder en Bregje de Lannoy.

Wanneer een gezichtsbepalende persoon in je restaurant wordt beschuldigd van ernstige feiten, kan dat afstralen op jouw restaurant. Zeker als dit in de openbaarheid komt. Dus je hebt er als eigenaar een zeker belang bij om aan waarheidsvinding te doen. Ook al gaat het om iets wat zich in de privésfeer bij de medewerker afspeelt.

Houd je aan de juridisch ‘spelregels’

Vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap, moet je twee zaken goed in het oog houden. Heb je een aanleiding om onderzoek te doen? En met welk doel ga je onderzoeken? Bij het hierboven omschreven voorval is de anonieme tip zeker een aanleiding.

Verder moet je bij alles wat je gaat ondernemen rekening houden met het proportionaliteit- en subsidiariteitvereiste:
Is je onderzoeksmethode in proportie, gezien de ernst van het feit? Of zet je een te zwaar ‘paardenmiddel’ in?
Is er wellicht een andere onderzoeksmethode die minder ingrijpend is die je kunt gebruiken om dezelfde informatie boven tafel te krijgen?Leg dit alles goed vast, voor het geval je onderzoek leidt tot een juridische procedure.

Met open blik onderzoek doen

Probeer in eerste instantie iets meer te weten te komen over de anonieme tipgever. Wanneer de betrouwbaarheid van de tip getoetst kan worden, helpt dat enorm. Het komt namelijk nog weleens voor dat mensen uit rancune een ander in een kwaad daglicht proberen te zetten.

Achterhaal je de identiteit van de tipgever, bedenk dan ook hoe je de tipgever kunt beschermen. Die heeft immers niet voor niets gekozen voor anonimiteit.

Kijk of je gedurende een tijdje het gedrag van de medewerker in kaart kan brengen. Misschien vallen je nu tijdens zijn werk andere dingen op, met de wetenschap van de anonieme tip. Is er richting collega’s sprake van ongeduld, woede-uitbarstingen? Is er een verklaring voor mogelijke stress in de privésfeer, bijvoorbeeld financiële zorgen?

Houd daarbij wel een open blik! Het gevaar van een tunnelvisie ligt hier op de loer.

Op internet zoeken naar aanwijzingen mag, zolang je een concrete aanleiding hebt (die is er!) en je het doel van je zoektocht hebt afgebakend.

Met alle uitkomsten van je eigen onderzoek kun je een gesprek voeren met de medewerker. Ook als het onderzoek niets oplevert, adviseren wij om in gesprek te gaan.

Fact Finding biedt houvast

Meer houvast nodig om een dergelijk onderzoek goed uit te voeren? In de training Fact Finding 8-9 november leer je werken volgens het methodisch onderzoek. Meer informatie op www.fact-finding.nl

Wilt u zelf iets aan Piet van Gelder en Bregje de Lannoy voorleggen? Stuur uw vraag dan per mail naar NathalieBluiminck@vakmedianet.nl en we leggen de vraag aan Van Gelder voor.

Meer van Piet van Gelder op MissetHoreca.nl:

Vakantiekrachten horeca: hoe houd ik rotte appels buiten mijn zaak?
Aangifte doen, wat komt daarbij kijken?
Interne diefstal en sweethearting: hoe te voorkomen bij evenementen
Loonbeslag voor je horecamedewerker. Wat te doen?
Preventie van interne diefstal begint bij jezelf – 5 tips

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels