artikel

Vanaf de Horecava: innovaties horeca 2018 op een rij

Horeca 7055

Welke nieuwe producten zijn er op de markt voor de horeca? Misset Horeca maakte een rondje op de Horecava in de Rai in Amsterdam en zette een reeks innovaties op een rij.

Vanaf de Horecava: innovaties horeca 2018 op een rij

In het Innovation & TrendLAB zijn innovaties te vinden rondom de vier toekomsttrends: technologie, circulariteit, identiteit en third places. Het prikkelen van de zintuigen staat hierbij centraal; bezoekers zien, proeven en beleven de trends en krijgen zo een voorproefje van de toekomst in de horecabranche. De innovaties in de horeca op een rij:

1.
Wormenhotel

De Urban Composter is een vermicomposteer-meubel (of ook wel wormenhotel genaamd) waarmee lokaal en op de eigen locatie GFT-afval wordt omgezet tot een zeer rijke voeding voor de bodem: wormencompost. Er staan er 10 in Amsterdam en één is te zien op de beursvloer.

Een wormenhotel (compost-meubel) bij restaurants geeft chefs een gereedschap om hun keuken circulair te maken. Le Compostier ontwerpt wormenhotels waar binnen op natuurlijke wijze de mooiste compost gemaakt wordt van de resten uit de keuken. De compost wordt gebruikt in de tuin bij het restaurant of gaat terug naar de boer: helemaal circulair dus.

2.
Contactloos handenwassen

Een volledig contactloos ‘handcleaning and care system’. Handen worden vanzelf gewassen, gedroogd, gedesinfecteerd en gehydrateerd. En dat met 85% minder water en een besparing in zeep.

3.
3D foodprint vullingen

Verstegen heeft als eerste producent ter wereld vullingen gemaakt voor de 3D foodprint cartridges. De vullingen werden samengesteld door Jan Smink van De Librije en Michiel Sloff van Verstegen. Ceo Michel Driessen van Verstegen vertelt aan Misset Horeca dat de vullingen geen smaak-, kleur- en geurstoffen bevatten. Ze zijn geschikt om diverse applicaties te printen dus multi-design printbaar. In eerste instantie is er een assortiment van rode biet met kardemon, hollandaise met kerrie en een reguliere hollandaise. Het betreft een samenwerking met leverancier van 3D-foodprinters Byflow.  Nina Hof ceo van Byflow: ‘De printer is mobiel en kan op tafel worden gezet bij de gasten. Dat geeft veel extra beleving en levert extra marge op.’ De vullingen kosten rond de 2 euro per stuk. ‘Een cartridge bevat voldoende vulling voor één voorgerecht, of vijf amuses.’ Er kan tot 4,5 centimeter de hoogte in gewerkt worden. De printers zelf kunnen aangeschaft worden voor 3300 euro. ‘Jeroen van der Graaf van Verstegen: ‘Deze smaken gaan zeker uitgebreid worden op korte termijn, maar voor de kick-off is dit het assortiment. Tevens is ons doel om diverse voedingssupplementen toe te gaan voegen aan de basis vullingen omdat dit dus een extra benefit geeft aan het samenstellen en eten van 3D geprint voedsel.’

4.
Borrelen aan een ‘groene tafel’

Een borreltafel met in plaats van een kaarsje in het midden van de tafel, eetbare plantjes. Onder de borreltafel zit een waterbassin waarop de bij de kweker opgekweekte plantjes verder groeien. De opstelling (zoals op de foto te zien) wordt verhuurd én verkocht door Hrbs. Andere opstellingen zijn tevens mogelijk.

Het koken met verse ingrediënten is al jaren een trend. Hierbij hoort ook het gebruik maken van verse kruiden. Maar hoe doet u dat circulair? HRBS zorgt ervoor dat de productie van verse kruiden plaatsvindt in uw eigen horecazaak. De missie van HRBS: de stad vergroenen en ‘vergroenten’.

5.
100 % gerecyclede bedrijfskleding

Oude werkkleding in een nieuw jasje door Schijvens Corporate Fashion. Het doorontwikkelen van de nieuwste technologieën en innovaties op het gebied van circulair ondernemen heeft geresulteerd in de eerste 100% gerecyclede bedrijfskleding; de bedrijfskleding voor onder meer hotelketen Stayokay bestaat uit 50% gedragen textiel en 50% gebruikte plastic flessen. ‘

We merken dat er veel vraag naar is, ook vanuit kleinere horecazaken. Dus daar willen we absoluut wat mee gaan doen.’

6.
Luxe hagelslag: Hagelswag

Doel van Hagelswag? ‘Hagelslag uit de kinderhoek trekken’, vertellen de ondernemers Robbert Vos en Lennart de Jong. Sinds kort verkennen de initiatiefnemers van Hagelswag ook de horeca. ‘Dit is geen hagelslag, maar kwaliteit chocolade waarvan ook bonbons worden gemaakt. De Hagelswag wordt aan de horeca geleverd in charmante glazen flessen die vaatwasserbestendig zijn. ‘Wij bieden navullingen aan.’ In plaats van hagelslag worden echte brokken chocolade gecreëerd met minder suiker en meer cacao die lekker op je brood blijven liggen.’

7 .
Burger op koffiedik

Gro produceert diverse producten waaronder een burger met als basis op koffiedik gekweekte paddenstoelen en ingrediënten als pijnboompitten en honing.
Bij Gro kweken ze oesterzwam paddenstoelen op koffiedik. Bij verschillende locaties wordt het koffiedik verzameld in emmers of containers. Laplace doet dit al vanaf de start van Gro en is dus de voorloper in dit hele project samen met Horeca groothandel Bidfood (voorheen DeliXL) zetten zij hun beste beentje voor en leveren één keer per week een groot aantal containers met koffiedik af bij de kwekerij van Gro in Gemert. Deze koffie wordt vermengd met sporen voor de oesterzwammen. En vervolgens knallen de oesterzwammen de zakken uit. Deze oesterzwam paddenstoelen bevatten veel eiwitten en bijna geen calorieën. Gro ontwikkelde vervolgens producenten waarin de oesterzwam centraal straat: kroketten, bitterballen, ragout broodjes, oesterzwamburger en een ovenvariant van de kroket. De burgers zijn te proeven in hal 7.

8.
Presentatiepartner

Een digitaal menukaart is niet nieuw in de horeca, maar een digitaal bord dat fungeert als menukaart, touchscreen, reclamebord, muziekinstallatie én fotocamera ineen is dat wel. Met één druk op de knop verandert het scherm van ADS, Aluminium Design Systems in een groot fotoframe. Gasten worden gevraagd om hun e-mailadres en kunnen zo de foto in hun mailbox ontvangen, of de foto wordt live geprint.

 

 

 

 

 

9. ‘Karafsteen’ uit de vriezer of oven

Registervinoloog en wijnspecialiste Barbara Verbeek ontwikkelde voor Royal Leerdam twee nieuwe karaffen: een mannelijke variant genaamd Homme voor de zwaardere wijnen en een vrouwelijke variant voor de fruitige wijnen: karaf Femme. ‘Vindt karaffen vaak zo onsexy’, legt ze uit. ‘Maar wijnen komen wel tot leven in een karaf. Bloeien vaak helemaal op.’ Ze ontwikkelde daarom twee karaffen met een modern design, welke makkelijk schenkbaar zijn en niet druppelen. ‘Alleen de temperatuur van de wijn in het karaf bewaren was nog een probleem.’ Ook daarvoor bedacht ze een oplossing: De karaffen zijn zo ontwikkeld dat ze kunnen worden geplaatst op een zeepsteen. Deze Roc Element steen is bedoeld om de Homme of Femme karaf van Royal Leerdam op neer te zetten. De steen fungeert als een koelelement of warmte-element, afhankelijk van de temperatuur van de drank in de karaf. De steen kan in de vriezer, koelkast, oven of op de verwarming worden gelegd en zorgt er vervolgens voor dat de temperatuur in het karaf voor lange tijd vastgehouden wordt.

10.
Tinder voor de horeca

Welke nieuwe drankjes scoren goed? Hoe bereid ik dat populaire gerecht? Waar kan ik snel een productsample aanvragen? En om welke productinnovaties kan ik niet langer heen? Horecaondernemers kunnen hier snel van op de hoogte raken via de nieuwe app TIPPR (spreek uit als Tipper).

11.
Pesto van resttomaten

Lisimo dat een breed assortiment aan koelverse pesto’s, tapenades en sauzen aanbiedt, heeft een nieuwe lijn ontwikkeld, waaronder de Tomaggio. Een natuurlijke pesto met resttomaten, de ‘kromkommers’ uit de tomatenwereld. Naast de pesto brengt Lisimo binnenkort ook drie nieuwe aioli’s op de markt: een variant met basilicum, één met paprika en één met rode peper.  ‘We introduceren ze als smeerdips. Lekker met brood of groenten’, aldus Attsje Wassink van Lisimo.

Zusterbedrijf Maître Cuisine lanceert in week zes ook een reeks aan nieuwe producten. Bouillons met de smaak van vis, kip en rund. Een basis jus superieur en een bouillon groente. Een kalfs-, gevogelte-, wild- , vis- en paddenstoelenfond en diverse dressings en sauzen. Wassink: ‘Door een Thaise collega werden nieuwe curry’s ontwikkeld welke ook smeerbaar zijn. Lekker als ingrediënt op een broodje. Maar wanneer je de curry verwarmd wordt die vloeibaar en is die ready to use. De curry’s zijn overigens allergeenvrij.’

12.
Podium voor ambitieuze koks

LeFesta.com: een platform waar chefs gratis hun gastronomische aanbiedingen kunnen doen aan culinaire fijnproevers. Het reserveringsplatform dat werkt met een aanbetaling is tevens een oplossing voor no shows. Sterrenchef Robert Kranenborg, één van de initiatiefnemers van Festa: ‘De sympathie van dit platform is dat je je als restaurateur of chef-kok op dit platform kunt presenteren op de manier zoals jij dat wilt. Je kunt een persoonlijk profiel aanmaken, met foto’s en video’s, je passie en kookstijl delen en aanbiedingen door aan gasten. Dit werkt zo flexibel dat je het zelfs a la minute kunt aanpassen.’ De website biedt horecaondernemers ook de mogelijkheid gebruik te maken van een design studio, zodat de online presentatie zo aantrekkelijk mogelijk is en deze ook via social media gemakkelijk gedeeld kan worden. Lees er hier meer over.

13.
Bieren op fles van De Bierfabriek

De Bierfabriek is voor het derde jaar op rij aanwezig met haar pop-up-restaurant op de Horecava. Dit jaar introduceerde het geesteskind van ondernemers Ronald Bolhuis en Harm van Deuren haar bieren op fles. De Bianco (blond), Rosso (red ale) en de Nero (porter) waren tot nu toe alleen op fust te verkrijgen. Volgens Ronald Bolhuis past de zet in het pad dat de onderneming is ingeslagen: ‘We waren natuurlijk een horecaconcept met een brouwerij. Nu gaan we de flessen aan slijterijen en horeca leveren.’ Het bier dat in de flessen gaat wordt gebrouwen in Sittard. ‘We wilden eerst op onze eigen locatie brouwen, maar het is beter om daar waar we bottelen ook te brouwen. Van een horecaconcept met een brouwerij, worden we nu een brouwerij met een horecaconcept’, lacht de ondernemer. Lees er hier meer over.

14.
Mobiele tap van Heineken

De mobiele tap van Heineken, Blade, wordt door de brouwer nu ook in Nederland geïntroduceerd. De Blade werkt met 8-literfusten die van tevoren gekoeld dienen te worden. Door haar lucht-compressie-systeem werkt de tap zonder CO2 of andere toevoegingen. De Blade werkt met een ‘Plug & Pour-systeem.’ De stekker in het stopcontact volstaat. Een 8-literfust dient van tevoren minimaal 16 uur gekoeld te zijn. Het bier wordt getapt onder een temperatuur van twee graden Celsius. Dit wordt mogelijk gemaakt door een innovatief lucht-compressie systeem dat werkt zonder CO2 of andere toevoegingen. Aangebroken is het bier 30 dagen houdbaar. Meer details over de Heineken Blade…

15.
Latte art uit de printer

Latte art uit een printer; dat is kort samengevat de Ripples. De machine is een combinatie van 3D-technologie en een inkjetprinter. In plaats van inkt wordt koffie-extract gebruikt en de print op het schuim kan zelf bepaald worden. Van selfies en andere foto’s tot bedrijfslogo’s. De machinale latte art van Ripples is ruim twee jaar geleden geïntroduceerd in de Verenigde Staten en later in Azië. Op de Horecava 2018 is de latte-art printer geïntroduceerd in Europa en de Nederlandse markt. De printer is overigens niet alleen voor koffie geschikt. ‘Alles met schuim’, aldus een van de oprichters Yossi Meshulam. ‘Denk onder meer aan cocktails en warme chocolademelk. Lees hier alle details over de machine.

Meer innovaties op de Horecava 2018: van G-shot tot bezorgdrone

Reageer op dit artikel