artikel

Hoe maak je je horecabedrijf AVG-proof?

Horeca 1394

Vanaf 25 mei geldt in heel Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), wetgeving die de privacy van burgers beter moet beschermen. Wat betekent de AVG voor de horeca?

Hoe maak je je horecabedrijf AVG-proof?

De AVG vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens. De AVG stelt strenge eisen aan hoe je als horecaondernemer om moet gaan met persoonsgegevens. Bedrijven krijgen meer verplichtingen. De nadruk ligt – meer dan nu – op de verantwoordelijkheid van ondernemers. Die moeten kunnen aantonen dat ze zich aan de wet houden. Eigenlijk moet je je best doen zo min mogelijk data te verzamelen. In het geval dat je toch gegevens verwerkt, moet je daarvoor een rechtmatige grondslag hebben.

AVG voor de horeca

De AVG grijpt stiekem behoorlijk in op de dagelijkse praktijk. Even aan een werknemer vrageAVG voor de horecan hoe het is met zijn geblesseerde knie, of eventjes de Facebookpagina van een sollicitant checken zonder dat vooraf te melden, is er straks niet meer bij. Vaker dan je denkt, heb je te maken met de privacy van je eigen werknemers en gasten. Een paar voorbeelden als het gaat om AVG voor de horeca:

  • de personeelsadministratie die je aan het payrolbedrijf geeft;
  • de medische gegevens van een zieke werknemer;
  • de gegevens van gasten die je verzamelt voor je marketing;
  • het smoelenboek van je medewerkers;
  • de ID-gegevens van uitzendkrachten;
  • de beelden van de bewakingscamera.

Download de gratis whitepaper en leer hoe je je bedrijf AVG-proof maakt

Reageer op dit artikel