artikel

Coca-Cola speelt in op vraag naar minder calorieën

Horeca 484

Coca-Cola gooit haar deuren open, letterlijk en figuurlijk. Het is niet zo dat het recept van Coca-cola nu opeens op straat ligt, maar het bedrijf beseft dat de wereld is veranderd.

Coca-Cola speelt in op vraag naar minder calorieën

Transparantie, vernieuwing en een luisterend oor zijn essentieel voor een bedrijf om toekomstbestendig te blijven. Journalisten mochten een kijkje nemen in het Innovatielab van het bedrijf in Brussel.

Afgelopen november hield het bedrijf al ‘Open’-sessies. Dit hield verband met een nieuw en ambitieus duurzaamheidsplan. In vier steden gingen vertegenwoordigers van Coca-Cola, onder de noemer ‘Open’, het gesprek aan met politici, klanten, pers en andere belanghebbenden over de dranken van het bedrijf in relatie tot duurzaamheid, de verpakkingen en de bijdrage aan de maatschappij.

Ambitieuze plannen

frisdrank met minder calorieënCoca-Cola heeft ambities als het gaat om duurzaamheid. Niet alleen op het gebied van afvalreductie, maar ook op het gebied van gezondheid. Tegen 2025 zal bijvoorbeeld 50% van het verkoopvolume van het bedrijf afkomstig zijn van calorievrije of caloriearme dranken. Naast productinnovaties wordt door middel van duidelijke productinformatie en kleinere verpakkingen het consumenten gemakkelijker gemaakt om bewust om te gaan met suikerconsumptie.

‘De Nederlandse consument is op zoek naar dranken die minder of geen calorieën bevatten, ingrediënten van een natuurlijke oorsprong hebben en verrassende smaken bieden’, merkt Adrienne van den Heuvel, director Operational Marketing bij Coca-Cola European Partners Nederland op. Een jaar geleden kondigde Coca-Cola Nederland als eerste in de wereld de introductie aan van Sprite zonder suiker en zonder calorieën.

Innovatielab

Om tegemoet te komen aan de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en vraag naar nieuwe smaken, draait het innovatielab in Brussel, het op een na grootste innovatielab van het bedrijf, op volle kracht. Coca-Cola opende een dag haar deuren voor journalisten om te laten zien wat er schuilt achter de innovaties van het bedrijf.

80% van de producten in West Europa zijn in Brussel ontwikkeld. Het gaat vooral om productontwikkeling en productvernieuwing. In Nederland zijn 18 merken op de markt, variërend van frisdranken en waters tot sappen en energiedranken. Coca-Cola, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Kinley, Chaudfontaine, Appletiser, FÏNLEY, Honest, Fuze Tea en GLACEAU smartwater worden zelf geproduceerd. Daarnaast worden merken als Monster, Nalu, Fernandes, Dr Pepper, Capri Sun en Schweppes alleen verkocht. In 2017 zijn in het lab 70 nieuwe verpakkingen gemaakt.

Adez is een van de laatste innovaties die opnieuw op de markt is gebracht in België. In Nederland is Adez (nog) niet te koop. Voor bijna alle dranken worden regelmatig nieuwe smaken toegevoegd.

Trendwatcher

Trendanalist en consumentenpsycholoog Herman Konings verwelkomde de journalisten op het Innovatielab met een verhandeling over de laatste trends, doelgroepen en consumentenbehoeften. Konings stipte ook het onderwerp gezondheid aan. Producten mogen niet te veel suiker en niet te veel vet bevatten. Jongeren van nu denken ‘Als je niet meedenkt met mijn gezondheid, ben je voor mij niet relevant.’ En de jeugd denkt in het delen, aan nalantenschap en duurzaamheid.  ‘Nog meer dan transparantie willen ze dat producten traceerbaar zijn, authentiek, ethisch.’ Het zijn trends waar bedrijven als Coca-Cola mee aan de slag moeten.

Nieuwe Fanta orange

Een van de ontwikkelingen waar het laboratorium heel druk mee is geweest is het ontwikkelen van de nieuwe Fanta orange. Na 4 jaar testen en het onderzoeken van 100 prototypes met verschillende suiker- en zoetstofcombinaties is voor Fanta orange een geslaagd recept gevonden.

De nieuwe formule bevat nu 33 kcal in plaats van 48 kcal per 100 ml. De smaak wordt als even lekker beoordeeld en de vernieuwde kleur wordt als beter ervaren.

Er zijn 10 kleurrijke Fanta-varianten verkrijgbaar, waarvan de helft suikervrij is. De originele Fanta orange beslaat 73% van het totale Fanta-volume. Hiermee is de herformulering een significante stap in de ambitie van Coca-Cola Nederland om minder suiker te gebruiken.

Fuze Tea

Portretten van Adrienne van den Heuvel, Director Operational Marketing en Roelof van Dinter, Director Cold Channel.

De grootse merkintroductie sinds tijden vond ook haar oorsprong in het Brusselse lab. Fuze Tea is een fusie van thee-extracten, fruitsap en kruidenextracten met een verfrissende ijstheesmaak als resultaat’, aldus  Adrienne van den Heuvel. ‘Dit nieuwe drankje sluit perfect aan op de wensen van de Nederlandse consument. Men is op zoek naar dranken met minder of geen calorieën, met ingrediënten van een natuurlijke oorsprong en met nieuwe en verrassende smaken.’

Daarnaast willen gasten graag een smakelijke combinatie tussen eten en drinken, vult Roelof van Dinter, director Out Of Home bij Coca-Cola European Partners, aan. ‘Fuze Tea is ideaal voor mensen die op zoek zijn naar meer variatie, beleving en verrassende smaken.’

Snelgroeiend segment

Volgens van den Heuvel komt de introductie van Fuze Tea op het juiste moment. ‘IJsthee is na water het hardst groeiende segment in de drankencategorie. Het ijstheesegment groeide afgelopen jaar met 10 procent. Eén op de twee Nederlanders drinkt ijsthee en één op de zes drinkt groene thee. Onze ambities met Fuze Tea zijn groot en er zit ook veel groeipotentie in de categorie. Voor nu ligt onze focus vooral erop om Nederland bekend te laten raken met Fuze Tea en alle smaken. We willen de totale categorie laten groeien en meer consumenten aanspreken met Fuze Tea.’

Van Dinter vult aan: ‘Bovendien sluit onze ijsthee aan bij de behoefte om meer te drinken. Veel Nederlanders drinken te weinig en om de hydratatie aan te vullen zijn ze op zoek naar variatie. We hopen natuurlijk dat iedereen in Nederland van Fuze Tea gaat genieten, maar in onze marketingcampagnes stellen we vooral de millenniums als doelgroep centraal. Dit is een groeiende doelgroep die nog bewuster met eten en drinken bezig is dan andere generaties en die veel behoefte heeft aan producten met ingrediënten van een natuurlijke oorsprong.’

Zes varianten

Fuze Tea werd oorspronkelijke gelanceerd in 2012 in veertien internationale markten, inmiddels is het merk in 52 landen verkrijgbaar. Speciaal voor de Nederlandse consument heeft Coca-Cola Nederland een selectie varianten ontwikkeld, die is afgestemd op de Nederlandse smaakvoorkeuren. Fuze Tea is in Nederland verkrijgbaar in zes smaken; de basissmaken: Green Tea, Black Tea Sparkling, Black Tea Peach en Black Tea Lemon en twee bijzondere fusions: Black Tea Peach Hibiscus en Green Tea Mango Chamomile. ‘Hiervan zijn twee varianten, Green Tea en Black Tea Sparkling, speciaal voor de Nederlandse consument gemaakt.’

De introductie van Fuze Tea sluit aan bij het West-Europese duurzaamheidsplan van Coca-Cola. In het actieplan zijn suikerreductie, maatschappelijke betrokkenheid en recycling belangrijke pijlers. Het caloriearme drankje bevat duurzaam ingekochte thee. De thee is afkomstig van plantages die hun steentje bijdragen aan de lokale gemeenschap door bijvoorbeeld het bieden van werkgelegenheid en scholing. Alle verpakkingen van Fuze Tea zijn 100 procent recyclebaar. Tot slot wordt de Nederlandse Fuze Tea grotendeels lokaal in Dongen geproduceerd.

Ondersteuningsprogramma en the perfect serve

‘We geven horecaondernemers ondersteuning door in alle vormen mee te denken’, zegt Van Dinter. ‘Daarom hebben we bijvoorbeeld een speciale ‘stills cooler’ ontwikkeld, waarin horecagelegenheden en lunchrooms hun niet-koolzuurhoudende dranken apart kunnen presenteren.’

Perfect serve: Green Tea Mango Chamomile.

Voor de horeca is er de perfect serve. Van Dinter: ‘Bij Fuze Tea hebben we in samenwerking met diverse horecaondernemers gekeken naar het beste glas en uiteindelijk is een speciaal glas ontwikkeld dat niet alleen gemakkelijk in de hand ligt, maar ook gemakkelijk stapelbaar is, een uitsparing heeft voor de ringvinger en extra dik is, waardoor de warmte minder snel invloed heeft op de drank en de Fuze Tea dus langer koud blijft.

Door de Fuze Tea samen met een rvs stirrer en wat sinaasappelpartjes te serveren, kan meer beleving worden gecreëerd. En beleving zorgt voor meerwaarde, want 70 procent van de gasten is op zoek naar nieuwe producten en meer beleving en is bereid daar 15 tot 20 procent meer voor te betalen.’

Eerste alcoholische drank

The Coca-Cola Company is van plan om een eerste alcoholisch drankje op de markt te brengen. Dat is een primeur in de 125-jarige geschiedenis. Het alcopop-drankje (een limonadeachtig mixdrankje dat alcohol bevat) is bestemd voor de Japanse markt. Daar zijn zogenaamde Chu-Hi-drankjes erg populair, vooral bij vrouwen als alternatief voor bier. Het alcoholgehalte schommelt tussen 3 en 8 procent. Het is voor nu onwaarschijnlijk dat Coca-Cola Chu-Hi  buiten Japan zal gaan verkopen, evenals andersoortige alcoholhoudende mixdrankjes.

Jeroen Lampe, marketing directeur Coca-cola Nederland.

Jeroen Lampe, marketing directeur Coca-Cola Nederland: ‘We zetten in op uitbreiding van het portfolio om op elk moment van de dag, en voor elke consument, een geschikt drankje te bieden.

Daarom breiden wij uit in categorieën zoals water en ijsthee, omdat daar vanuit de Nederlandse consument steeds meer vraag naar is.  Dit jaar introduceren wij 21 nieuwe drankjes, allemaal non-alcoholisch en met minder of geen suiker, passend bij de consumentenbehoeften op de Nederlandse markt en onze ambities als bedrijf.’

‘In de toekomst komen er misschien meer smaken van Coca-Cola zero. Daar zit potentieel. De focus ligt op dranken zonder suiker en weinig calorieën.’
Lampe sluit af met de missie van het bedrijf: ‘We willen voor ieder moment, voor iedere consument de allerlekkerste dranken op een verantwoorde manier aanbieden’.

Reageer op dit artikel