blog

Wees open

Horeca

Recent trok ik mij met mijn managementteam een dag terug een dag terug om de koers voor de komende jaren te bepalen. Niet alleen een nieuwe missie en visie stonden op het menu; ook de doelstelling om de puntjes weer op de ‘i’ te zetten.

Wees open

In een organisatie met een laag personeelsverloop moet je jezelf van tijd tot tijd een spiegel voor houden om te zien waar je steekjes laten vallen. Bedrijfsblindheid is de dood voor iedere onderneming.

Het viel onze trainer op hoe open wij tegen elkaar zijn. Openheid is niet iets dat in onze missie staat, maar wordt wel door ons gekoesterd, zowel onderling als naar gasten toe. Hoeveel bedrijven proberen hun tekortkomingen te verdoezelen met mooie woorden? Laatst zag ik de Facebookpagina van een Amsterdams hotel. Er werd goed gebruik gemaakt van positieve commentaren van gasten, maar ik miste de negatieve.

Sommige bedrijven filteren commentaren van Tripadvisor op hun site zo dat je alleen de positieve ziet. Wat te denken van de hotels die een persbericht sturen omdat zij het ‘Certificate of Excellence’ van Tripadvisor hebben ontvangen? Zelfs als je op de 100e plaats staat op de ranglijst van Amsterdamse hotels, ontvang je dit certificaat.

Waarom niet open zijn naar je gasten toe? Hebben wij alleen maar heel mooie, grote kamers in onze hotels? Als je websites mag geloven wel. Wie durft, zoals het Berns Hotel in Stockholm, ook ‘Extra small rooms’ op zijn site aan te bieden? Nu is het Berns Hotel toch al bekend als zeer innovatief. Toen zij seksspeeltjes in hun kamers plaatsten, leverde dat heel veel publiciteit op. Het geeft wel aan dat zij open staan voor de wensen van hun gasten. Wat levert het op om open te zijn naar gasten en naar elkaar toe? Verliest u gasten als u ook uw zwaktes kenbaar maakt? Uit ervaring weet ik dat dit ook veel gasten op kan leveren. De relatie met uw (toekomstige) gasten is er namelijk één van wederzijds vertrouwen.

Rene Wildeman

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels