blog

Creatief met klachten

Horeca

Vorige week maandag vond in Breda de tweede editie plaats van het Misset Horeca-event ‘Terras 2.0’.

Creatief met klachten

Terwijl de zon brandde als op een volle zomerdag, lieten binnen, in de indrukwekkende hospitality mall van Satelliet, enkele honderden horecadieren zich inspireren voor het nieuwe terrasseizoen. Een van de grote inspiratoren deze dag was topmarketeer Jos Burgers. Hij maakte een onuitwisbare indruk, met name door aan de hand van mooie voorbeelden uit de praktijk én zijn privéleven te laten zien dat succes in het (bedrijfs)leven draait om het ABC’tje van Aandacht, Begrip en Complimenten. Een
horecaondernemer die deze drie ingrediënten in voldoende mate op zijn gasten loslaat, is al bijna verzekerd van succes. Op mij maakte met name het klachtenverhaal van Jos diepe indruk. Volgens de marketeer, die overigens ook als cabaretier goed
uit de voeten kan, zijn klachten dé kans bij uitstek om je te onderscheiden van de concurrentie. Sterker nog, Jos suggereerde om af en toe maar eens een klacht te creëren als die er niet vanzelf komt. Wie een klacht creatief en sympathiek weet op te
lossen, creëert meer ambassadeurs en fans dan wie nooit iets verkeerd doet. Ik denk dat Jos gelijk heeft. Misschien moet u
het eens voorzichtig proberen. Niet door gloeiendhete soep over de gast heen te mikken en een feestrit per limousine naar Beverwijk te organiseren, dat gaat denk ik wat ver. Maar een klein ongelukje of onnozelheidje helpt denk ik wel. Maak het goed, en wel op zo’n overweldigend lieve manier dat uw gasten voor altijd van u blijven houden en dat ook aan iedereen vertellen. Succes verzekerd!

martine.zuil@reedbusiness.nl
telefoon: (0314) 34 92 52
@missetmartine

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels