blog

In en uit

Horeca

Dat was even schrikken zeg, toen ik de ‘Wat is in en uit in 2012’-lijst van De Telegraaf onder ogen kreeg. Weet u wat er volgens de wakkere krant allemaal niet meer kan in Nederland? Koffie, oesters,Michelinsterren, überhaupt restaurants, vlees… Die lui zijn niet goed snik.

In en uit

Wie denken ze wel dat ze zijn? En waar baseren ze hun lijstje op? Op helemaal niks. Op wat er in hun eigen ongeschoren en ngekamde journalistenhoofden opkomt. Geen trendwatcher komt er aan te pas, geen onderzoek, niks! Waar slaat het op om te zeggen dat koffie ‘uit’ is? Koffie is hotter dan ooit! En restaurants, en sterren, wat een domme veronderstelling. Zo kan ik het ook. Uit in 2012: De Telegraaf. In: NRC Handelsblad. Da’s wel erg makkelijk. Ik kan het ook wat serieuzer. Uit in 2012: somberen over de economie. In: mouwen opstropen en creatief aan het werk. Uit: mopperen. In: trots zijn. Uit: hand op de knip. In: lekker uit eten gaan. Uit: met borrel op naar huis rijden. In: fijn hotel pakken en nóg een borrel drinken. Zo, nou weet u ook meteen wat mijn bedoelingen zijn voor 2012.

Ik kan het niet nalaten om er nog eentje aan toe te voegen. Helemaal ‘uit’ zijn wat mij betreft de bekendste review- of recensiesites. Wat voor doel dient het om een hotel of restaurant op basis van een enkele ongenuanceerde en ongecontroleerde mening op een rapportcijfer 4 te trakteren? Zonder dat het betreffende bedrijf de gelegenheid heeft om iets te nuanceren of te corrigeren? Wat is
een hoge of lage notering waard als er geen enkel serieus oordeel aan ten grondslag ligt? In dit nummer van Misset Horeca leggen we de zwakheid van reviewsites aardig bloot. Iens heeft al aangegeven zijn leven te willen beteren in 2012. Laten we dat hopen.

Ik wens u een prachtig 2012!

Martine Zuil

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels