blog

Piet

Horeca

Iedere avond om een uur of elf gooi ik mijn kledingkast open om mijn kleren voor de volgende dag uit te zoeken. Nee, niet eerder dan elf uur, want ik moet natuurlijk wel wachten totdat Piet is geweest. Wie? Piet! Die kent u toch wel?

Piet

Geef maar toe dat u ook pas kunt slapen als Piet zijn dagelijkse ‘oant moarn’ heeft uitgesproken. Piet vertelt ons of we kunnen barbecueën, of we in de regenfile komen te staan, of we kunnen fietsen of misschien zelfs naar het strand. Heel Nederland hangt aan Piets lippen. Het allerleukste aan Piet vind ik niet zijn diepte-interviews met de Hoogezandse trampolineclub en de linedancekampioenen van Rolde, maar wel dat hij altijd twee graden warmer voorspelt dan alle andere weermannen en -vrouwen.

Dat moet de horeca toch ook als muziek in de oren klinken. Het weerbericht bepaalt voor een groot deel het dagsucces van de horeca. Niet voor niets zijn de strandtenthouders en de Waddenondernemers deze zomer keer op keer not amused als voor de zoveelste keer een verregende dag voor heel Nederland wordt voorspeld, terwijl het bij hen op het terras best lekker is met een fl auw zonnetje. Ik snap dat wel. Misschien zijn Piet, Helga en Erwin wel over te halen om in hun dagelijkse praatje ook een aparte kustweersverwachting op te nemen. En anders moeten de kustondernemers toch echt zelf aan de bak. Promoten dat mooie weer! Koop samen advertentieruimte of zendtijd. Zet Twitter in, Facebook en andere social media. Laat uw gasten vooral wereldkundig maken dat het fijn is bij u op het terras. De eerste slimme stap is gezet; de pers heeft de collectieve verontwaardiging over het valse weerbericht opgepikt. Nu moet er doorgepakt worden. Niet meer klagen, maar tetteren!

Martine Zuil

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels