blog

Treurig

Horeca

Excuses voor de grofheid op onze cover deze editie. We konden het niet mooier maken. Failliet gaan is de ultieme nachtmerrie van iedere horecaondernemer. Wat ooit begon als een mooie droom, een briljant plan of een ambitieus avontuur is de ondernemer langzaam maar zeker uit de handen geglipt.

Treurig

Failliet ben je nooit zomaar ineens. En dat maakt het des te pijnlijker. Het is een proces dat je niemand toewenst. Ergens merk je dat de zaak niet helemaal zo draait als je had verwacht. Dan hoop je nog dat je bij kunt sturen, dat de wind zal draaien, de zon zal doorbreken. Maar als dat niet gebeurt en je langzaam maar zeker de grip verliest, dan ben je al bijna te laat. Je gaat door, zet een tandje bij, maar het wordt niet beter. En dan komen er allerlei andere aspecten om de hoek kijken. Trots, schaamte, privéperikelen. Slapeloze nachten, tot mislukken gedoemde noodsprongen. De verhalen zijn zo triest. In dit nummer van Misset Horeca spreken ondernemers openhartig over hun faillissement. Heel stoer om dat te doen, wat mij betreft! En ik hoor uw hersens kraken: ‘Zou dat mij kunnen overkomen?’, ‘Ben ik misschien al onderweg?’, ‘Moet ik het over een andere boeg gooien?’. Nooit gingen zoveel horecabedrijven failliet als nu, in deze crisis. Een treurige constatering.

Maar geen reden tot wanhoop. Het wordt weer lente, ook in de economie. Tot die tijd is het zaak om slim en creatief te ondernemen. En om eerlijk te zijn, tegenover uw relaties, uw gasten, uw (zaken- of privé)partner en vooral ook uzelf. Durf hulp te vragen als de situatie dat vraagt. Ik wens u veel succes en vooral: een spoedige lente!

Martine Zuil

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels