blog

Dood aan de smartphone

Horeca

Een korting van 5 procent op de rekening als u bij het betreden van restaurant Evan in Los Angeles uw smartphone inlevert: weer een poging om het mobiele geweld dat de horeca teistert, te lijf te gaan.

Dood aan de smartphone

De eigenaar van Eva, Mark Gold geeft overigens aan dat het hem niet te doen is om de overlast, maar om het sociale aspect terug te brengen in de horeca. Een mooi initiatief, want er bestonden al gelijksoortige ideeën, maar tot nu toe stond daar nog geen beloning tegenover. Ook de gedachte erachter is prijzenswaardig. En já, het is idee negenhonderdduizendenzoveel en já, we leven nu eenmaal in 2012, maar já, er kunnen wat mij betreft niet genoeg initiatieven komen om de telefoonterreur in de horeca te vuur en te zwaard te bestrijden. Of het iets genuanceerder kan? Dood aan het ding! Nee dus. Mijn aversie aan de hand van twee praktijkvoorbeelden.
1) Een goede vriend, bedrijfsleider in een mooi café in een klein stadje, krijgt met grote regelmaat gasten over de vloer die plaatsnemen en direct de smartphone te voorschijn toveren. Soms zijn ze bij God’s gratie bereid op te kijken als ze een bestelling plaatsen, maar vaker blijven de ogen gericht op het schermpje, waarna op de automatische, monotone piloot een tonic wordt besteld.
2) Op vakantie met vrienden in Barcelona. Gezien onze onderlinge afstanden (één woont in New York, de ander op de Bahama’s en ik in Nederland…waar ging het fout bij mij?) spreken wij elkaar niet heel vaak in levende lijve. Dat weerhield ze er echter niet van op ieder terrasje dan wel te taggen waar ze zijn, een instagramfoto te maken van drank of diner, of een mail te beantwoorden. Wie ben ik om vrienden aan te spreken op wat voor hun al lang gewoongoed is? Het kwam de gesprekken in ieder geval niet ten goede.

Hier ligt naar mijn bescheiden mening een schone, zo niet opvoedkundige taak voor de ondernemer; het sociale aspect terug te brengen in onze horeca. Excuses als ‘Ja maar, ik kan ‘m ook uit- of ‘op stil’ zetten’, zijn eenvoudig te pareren. Wie heeft er tijdens een diner nou écht een telefoon nodig? De Nederlander is toch al geen ‘tafelbeest’ die uren achtereen aan tafel zit, dus waar praten we over? Anderhalf uur telefoonloos? Bovendien zou iemand het u kwalijk nemen als u niet direct terugmailt omdat u zat te eten? En hoe bereikbaar moet u zijn? Heet u toevallig Barack Obama? Het initiatief van Restaurant Eva kreeg wereldwijd veel aandacht. De eerste reactie onder een artikel hierover was echter even helder als teleurstellend; ‘Fuck no!’…er is nog een lange opvoedkundige weg te begaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels