blog

Een pasklaar antwoord op de toekomst?

Horeca

Maandag 17 september zaten 9 horecadieren met ons –Misset Horeca – om tafel om te brainstormen over de horeca in 2030 (#horeca2030). Hoe ziet het horecalandschap er dan uit? Welke invloed heeft internet op de horeca?

Een pasklaar antwoord op de toekomst?

Moeilijke vragen. En het is onze ambitie niet om een pasklaar antwoord op tafel te krijgen. Wel willen we een verhaal brengen in Misset Horeca dat ondernemers inspireert en aanzet tot nadenken. Welke kant gaat het op?

De brainstorm op maandag bij het Carlton President hotel in Utrecht heeft ons in ieder geval aangezet tot verder nadenken. Duidelijk werd dat internet voor de horeca zowel een kans is als een bedreiging. Een kans omdat je bereik door het world wide web vele malen groter is. De bedreiging zit hem in aspecten van kortingsdeals, prijstransparantie, reviews en de ongrijpbare rol van social media.

Worden mensen moe van Facebook, Twitter en Foursquare of gaan we straks juist alleen nog maar naar die plekken waar onze online vrienden zijn of over praten?

Eens waren onze gasten het over het – verder – vervagen van grenzen tussen hotel, restaurant en café, de drie traditionele takken van sport. Ook de scheidslijn tussen horeca en retail gaat verder op de schop. De basisfunctie van de horeca als ontmoetingsplek blijft overeind, zo is de overtuiging. De nadruk ligt echter niet meer op het product maar op het faciliteren. Soms is dat gemak – een snelle lunch – en soms is dat een uitgebreid familiediner.

De brainstorm op 17 september was een eerste aanzet voor een mooie, open discussie. Ons doel is een verhaal in Misset Horeca. Maar wat ons betreft blijft het daar niet bij en wordt #horeca2030 een dynamisch ‘document’.

Inbreng van alle lezers van de Misset voor dit dynamische document is welkom. Ook bent u niet bij de eerste brainstorm aanwezig geweest. Een visie op of een vraag over de horeca in 2030? Mail je reactie naar de redactie van Misset Horeca.


Om over na te denken:


–         De functie van sales en marketing verdwijnt. Je gasten worden je (online) ambassadeurs
–         In 2030 is een kwart van de huidige horeca verdwenen.
–         Vooruit betalen/vooruit bestellen wordt gemeengoed.
–         Infobesitas. Mensen gaan zich afsluiten voor informatie. Hoe bereik je je gast dan?
–         Het traditionele café krijgt buurthuisfunctie met afhaalsuper en andere voorzieningen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels