blog

Loverboys

Horeca

Tot de dood ons scheidt. Het klinkt zo mooi bij een bruiloft, maar het blijkt ook van toepassing op de relatie tussen horecaondernemer en brouwer. Het is de brouwer die de ondernemer het hof maakt met mooie bruidsschatten. Installaties, promotiematerialen, en soms ook gewoon keiharde pegels of een pand.

Loverboys

De ondernemer smelt voor deze blijk van liefde en laat zich onvoorwaardelijk vastklinken. Brouwers zijn als loverboys. Mierzoet in het versierspel, maar als de geliefde is geschaakt, blijkt de ware aard. Waarover doorgaans trouwens nooit is gelogen.

Kort na de bruiloft krijgt de ondernemer spijt dat hij zich zo heeft laten kooien. Vrijgezelle ondernemers bedingen immers vette bierkortingen. Die natuurlijk feitelijk niet zo mogen heten, want eigenlijk is er geen sprake van bierkortingen voor vrije ondernemers, maar van forse opslagen voor de gebondenen. Ik kan me voorstellen dat ondernemers, en KHN voorop, de brouwers willen aanpakken.

Het is niet lief, om in relationele termen te blijven, om jaar in jaar uit de prijzen te verhogen en daarbij te wijzen op de kleine letters in het contract, die dat kennelijk onbeperkt toestaan. Maar ondernemers moeten ook naar zichzelf kijken. Misschien dan maar geen ondernemer worden, als het eigen geld ontbreekt en externe bronnen geen soelaas bieden. Niet zomaar in de armen van een brouwer springen, hoe mooi het pakket aan ‘geschenken’ ook lijkt. Ik hoop dat dat in ieder geval de les is van alle ophef van dit moment rondom de bierprijzen. Een les voor beide echtelieden overigens, want ik kan me niet voorstellen dat hier straks een winnaar uit de ring stapt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels