blog

Blog Ad Schalekamp: Trendweters

Horeca

Kennis van markttrends is voor ondernemers essentieel om succesvol te opereren. Daarvoor heb je natuurlijk trendwatchers. Die komen met allerlei mooie, leuke en vaak nuttige ideeën over welke trends er nu spelen. Zij zijn creatief, (voor)zien ontwikkelingen en geven daar namen aan. Zeker inspirerend, maar nog niet genoeg om strategische keuzes op te baseren.

Blog Ad Schalekamp: Trendweters

Vanwege ons tienjarig bestaan zijn we met alle NBTC-NIPO Research-onderzoekers diep in de rijke databases van vele jaren ContinuVakantieOnderzoek (CVO) op speurtocht gegaan naar trends in het vakantiegedrag van de Nederlanders. Een enorme klus, waarbij we de gegevens van meer dan een kwart miljoen interviews over vakantiegedrag hebben gebruikt om de trends te vinden en, nog belangrijker, te onderbouwen.

En het was niet voor niets!
We identificeerden twaalf vakantietrends die we onderbouwd en bewezen hebben met de CVO-uitkomsten. Ook hebben we van drie alom geaccepteerde ideeën over de vakantiemarkt aangetoond dat dit mythes zijn en dat ze dus niet kloppen met de feiten.

Daarom vinden wij ons zelf trendweters en u straks ook, als u ons rapport ‘Trends en Mythes op de Nederlandse vakantiemarkt’ heeft gelezen.

Gunstige vooruitzichten binnenlandse hotelvakanties
Om te laten zien wat je met kennis uit het verleden kunt doen, nemen we de markt van binnenlandse hotelvakanties als voorbeeld. Volgens ons zijn de volgende trends en mythes van belang voor de toekomstige ontwikkeling van de binnenlandse hotelvakanties. 

Ten eerste bestaat er de mythe dat Nederland een ‘Poor man’s holiday’ is; een bestemming voor mensen die geen geld hebben voor een vakantie naar het buitenland. Niets is minder waar! Uit onze CVO-data blijkt dat juist personen uit de hoogste sociale klassen dol zijn op korte vakanties in Nederland. En zij hebben ook nog eens de voorkeur voor een verblijf in hotels tijdens hun korte vakanties.

Ten tweede neemt het aantal korte vakanties de afgelopen jaren toe en wij verwachten dat dit aantal zal blijven stijgen. Want Nederland is bij uitstek een bestemming voor korte vakanties. Dit is dus ook een goed vooruitzicht voor de ontwikkeling van binnenlandse hotelvakanties.

Ten derde zien we dat, ondanks de crisis, Nederlanders steeds luxer op vakantie willen. Ook weer een positief signaal voor binnenlandse hotelvakanties.

En last but not least neemt het aantal senioren toe. Zij geven relatief veel uit aan vakanties, hebben meer behoefte aan comfort en gaan veelal ook nog eens buiten het hoogseizoen op vakantie. Weer een gunstig uitgangspunt voor de toekomst van binnenlandse hotelvakanties.

Kortom, als je weet hoe het vakantiegedrag zich heeft ontwikkeld, kun je gefundeerd vooruitkijken.

Aanbieding
Wilt u alles weten over de bewezen trends en mythes van het vakantiegedrag van de Nederlanders? Bestel dan het rapport ‘Trends & mythes op de Nederlandse vakantiemarkt’. Lezers van Misset Horeca betalen slechts € 295 (exclusief btw) voor het rapport in plaats van € 450. U kunt het rapport bestellen door een e-mail te sturen met uw gegevens en ‘Trends & mythes’ als onderwerp naar info@nbtcniporesearch.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels