blog

Mayo

Horeca

Er bestaat nauwelijks iets Hollandsers (nou ja, Zwarte Piet misschien, maar daar hebben we het al over gehad) dan een bakje mayo bij het eten. Voor minstens de helft van de Nederlandse bevolking is een hoofdgerecht eigenlijk niet af zonder het welbekende glazen of aardewerken schaaltje met de gele saus. Uit de fabriek uiteraard, want huisgemaakte mayo, dat pruimen de meeste Nederlanders niet.

Mayo

‘Mayo komt zo hoor’ is bijna een standaard mededeling van het bedienend personeel als de frietjes of aardappels op tafel komen. En dan is het volk gerustgesteld. Maar wat doe je vervolgens als horecaondernemer met die mayo? Zet je hem voor 40 cent op de kaart? Geef je hem weg? Of verdisconteer je hem stilletjes in de rest van het menu?

Een hele discussie ontspon zich de afgelopen weken in de LinkedIn-groep van Misset Horeca. Doorberekenen. Weggeven. Niet serveren. Zoveel horecaprofessionals, zoveel meningen. Het lijkt nergens om te gaan, maar dat is schijn. Want eigenlijk is die mayo net zoiets als een glaasje port bij het kaasplankje, of de slagroom op het schepijs. Een extra supplement, waar ook best extra voor betaald mag worden. En wat doet u met het stokbrood met kruidenboter vooraf? Weggeven? Op de rekening zetten? Apart op uw menukaart voor €4,50?

Volgens mij moet je als ondernemer sowieso alles doorberekenen wat je serveert. Weggeven is voor Sinterklaas. Maar de vraag is hoe je het communiceert. Ik zou het, net als de parmezaan op de carpaccio en de champignons bij de biefstuk, nooit apart op de rekening zetten, maar wel doorberekenen. Maar ja, wie ben ik? Ik wens u veel wijsheid met uw persoonlijke mayodilemma.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels