blog

Emotielijm

Horeca

Nu we weer bijna zijn aanbeland in de maand van samenzijn, schenken en overdenken, wil ik u graag eens meenemen naar de enorme waarde die cadeautjes hebben. En dan bedoel ik uiteraard niet de intrinsieke waarde, maar de impact.

Emotielijm

Laatst kwam ik na een lange, zware werkdag op mijn hotelkamer, stond daar een flesje wijn in een koeler op mij te wachten. Briefje eraan van de afzender, ‘ontzettend bedankt voor je hulp’, en klaar. Het was een flesje van niks, maar ik ben er drie weken vrolijk van geweest. En voor deze afzender doe ik nog eens wat.

Hotels zelf zouden dat wat mij betreft ook wel eens wat vaker mogen doen. Niet direct een flesje wijn, ik snap dat dat niet zo slim is, maar gewoon, een klein cadautje, dat de gast bij binnenkomst toelacht. Zodat die weet dat het wordt gewaardeerd dat ’ie er is. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor hotels. Een ander laten weten dat je de relatie op prijs stelt, de samenwerking, het vertrouwen. Dat klinkt misschien soft, maar het is doodsimpele psychologie. Keiharde marketing, zo u wilt. Je klinkt je klant, gast of zakenpartner met emotielijm aan je vast, en die lijm is sterk! Ieder mens is gevoelig voor cadeautjes, zeker als ze samenhangen met waardering.

Ik geef onmiddellijk toe: ik ben er zelf niet heel erg sterk in. Ik vergeet ook vaak attent te zijn, mijn waardering te laten blijken, iets weg te geven om er veel meer voor terug te krijgen. Het glipt er in de dagelijkse drukte zo snel doorheen. Maar ik heb me wel weer voorgenomen er meer mee te doen. Omdat ik aan mezelf merk hoe ontzettend goed het werkt. Fijne feestdagen alvast.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels