blog

Concept remt ondernemer

Horeca

Op het moment lijkt de (zaken)wereld te draaien om concepten. Je kunt geen vakblad, krant of tijdschrift openslaan of je word geconfronteerd met een concept. Daarnaast staat internet er ook nog vol mee. Blijkbaar is ‘ik werk volgens’ of ‘doe volgens’ of ‘heb een concept’ erg hot.

Concept remt ondernemer

Concept. Is dat het moderne woord voor ik denk in hokjes-vakjes-kleurtjes-zwart-wit.
– Solliciteer op ons concept.
– Kleed je volgens ons concept.
– Beloning volgens ons concept.
– Arbeidsvoorwaarden volgens ons concept.

Denk niet zwart-wit
Concepten zijn populair in de horeca. Een goed voorbeeld is wat er op Schiphol gebeurt. Bijna alle grote merken zijn daar aanwezig met hun doordachte, uitgewerkte, en succesvolle concept. Zelfs de iets minder bekende concepten durven het aan om daar een unit om te toveren. Zoals daar zijn De Bread Bar, Chocolat Bar en de Fair Taste Coffee Bar.
Concepten en franchise zijn mooi,  maandelijks je fee afdragen en knallen met je toko. Maar hoeveel ondernemer ben je dan? Met zekerheid kan ik zeggen dat het werken op franchisebasis ofwel in concept ( Den Besten kaas hebben wij gehad) werkt, landelijke reclame, inkoopvoordeel, administratieve rompslomp voor een deel uit handen genomen. Herkenbaar door uitstraling, en de hamburger die je in Groningen eet smaakt in Limburg precies eender.

Maar bepaalde niet-doordachte dingen hebben toch hun charme. Een verkeerde outfit. Een willekeurig gekozen interieur. Daar zijn we toch groot mee geworden? Ik houd van variatie, diversiteit, afwisseling. Gewoon tegendraads ondernemen. In welke vorm dan ook. Wijk af van het ideaal beeld, doe waar jij je lekker bij voelt, gooi die perfecte menukaart overboord. Wees uniek, word geen eenheidsworst, juist dan spring jij eruit, dan val je op. Ik blijf er bij: stap ook eens bij de conceptloze horecaondernemer binnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels