blog

Goede service wint het van goede producten

Horeca

Het was een kort telefoongesprek. ‘Ja hallo? Wie? Dat is de grote baas, die ken ik niet persoonlijk. Wat? Nee, heb ik geen nummer van. Huh? Nee, geen idee hoe die te bereiken is. Ja, ssssgoed, daaahag.

Goede service wint het van goede producten

Ik belde met de receptie van een horecabedrijf dat zichzelf op haar site omschrijft als ‘plezierig, gastvrij en gezellig’. ‘Feelgood’, dat stond ook nog terloops ergens vermeld. Tsja, wellicht dat je niet van iedere medewerker mag verwachten dat de online content in het geheugen staat gegrift, maar een beetje kennis van de basisregels ‘beleefdheid in de horeca’, – wat zeg ik, beleefheid punt, harde return- lijkt me niet extreem veel gevraagd.

Ander voorbeeld; of ik een glaasje kraanwater bij de wijn mag. Setting is een fraai restaurantje gelegen tussen de Arnhemse binnenstad en park Sonsbeek. De serveerster die ons de hele avond al meer dan attent bedient – opvallend correct en prettig zelfs – knikt begripvol. Even later keert ze terug met een volle karaf, inclusief citroenschijfje en twee glazen. ‘Voor het geval u, of mevrouw, straks nog een extra glaasje wilt’, knipoogt ze er met een glimlach bij.

Het lijkt zo simpel, maar het kan niet vaak genoeg worden benadrukt: goede service wint het TE ALLEN TIJDE van goed eten, een goede kamer of een goed getapt biertje (ja, of je moet met een brede glimlach een warm vaasje bocht presenteren).
Als het eten ‘oké’ is, dan ben je een gast niet per definitie kwijt. Een fijne service in een dito ambiance is een goede reden voor een heroverweging, je kunt altijd wat anders kiezen van de kaart. Een enkele masochist daargelaten, zal niemand ooit terugkeren naar een zaak waar hij of zij genegeerd of slecht behandeld is.

Een open deur? Vast wel, maar het kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Immers: voor jou, honderd anderen. En in het Arnhemse bedrijf zal ik nog wel eens terugkeren. Het eerst aangehaalde ‘feelgood’-bedrijf heeft in mij een gast verloren die ze nog niet eens heeft gehad.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels