blog

Sochi

Horeca

Nog een week of twee en dan gaat het beginnen: de Olympische Winterspelen in Sotsji. Of, om het voor de rest van de wereld ook correct te zeggen, in Sochi.

Sochi

Voor de meeste Nederlanders betekenen die Spelen weinig meer of minder dan languit op de bank naar het schaatsen kijken. Bak chips erbij, kratje bier onder handbereik, klaar. Een enkele horecaondernemer haakt in op Sochi, met een arrangementje, een actie of gewoon twee weken lang de televisie aan en de tap open. Olympische Spelen zijn voor de horeca in Nederland nu eenmaal lang niet zo lucratief als een EK of WK Voetbal.

Hoe anders is dat voor de horeca in de stad waar het allemaal gebeurt. Stel je voor dat er ineens uit maar liefst tachtig landen sporters, journalisten, politici en sponsoren naar je stad komen. De bevolking van Sochi wordt voor vijftien dagen verveelvoudigd. Ik snap dat het verleidelijk is om die vijftien dagen alles eruit te halen wat er (misschien) in zit. Om de prijzen te verdubbelen, misschien zelfs nog iets meer dan dat. Neem het ze eens kwalijk, uw collega’s daar aan de Zwarte Zee. Maar de vraag is of het wel zo verstandig is.

Londen leerde in 2012 al dat een al te opportunistisch prijsbeleid genadeloos wordt afgestraft. De duurdere hotels en ook veel restaurants bleven leeg destijds in Londen. De prijselasticiteit was ver doorgeschoten en dat pikken zelfs hoogwaardigheidsbekleders en alles trotserende sportfanaten niet. Ik hoop dus dat ze in Sochi verstandiger zijn. En ook wij in Nederland kunnen weer leren van deze principes. Eerlijkheid wint, hard werken loont en creativiteit en onderscheid leiden tot topprestaties. Prettige wedstrijd!

Vraag op Misset Horeca Connect: Een bobsleebaan op het terras, een skischans op het dak? Een Sven- of Ireen-arrangementje of een rondje van de zaak bij iedere Nederlandse medaille? Hoe haakt u in op Sotsji?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels