blog

Verleiding

Horeca

Je hoort het regelmatig: een ondernemer die het heel goed doet op een bepaalde plek en dan besluit om een tweede zaak te starten. Ik begrijp het heel goed. De verleiding is zo groot. Immers, wie één keer een bepaald kunstje kan, die kan dat een tweede keer ook.

Verleiding

Misschien zal de winst niet meteen verdubbelen, maar een flinke successprong, dat kán toch haast niet anders? Nou, wél hoor. Je moet van wel heel bijzondere huize komen om van één naar twee zaken te gaan en dan net zo succesvol, laat staan nóg succesvoller te worden. Die luxe is slechts voor weinigen weggelegd. Het succes van zaak 1 was vaak gestoeld op de aanwezigheid van de ondernemer. Die kan zichzelf niet klonen, dus hij moet kiezen. Zelf naar zaak 2, betekent vaak een dreun voor zaak 1, hoe goed de bedrijfsleider daar misschien ook is. En zaak 2 als kopie van succeszaak nummer 1, maar dan met een manager er op, dat werkt ook maar zelden. Vergeet ook de administratieve consequenties niet. Vergunningen, personeel, rechtsvormen, kosten die meer dan verdubbelen.

Niet zelden loopt zo’n tweede zaak uit op een enorm fiasco. En dus ook een enorme deuk in het zelfvertrouwen en levensgeluk van de ondernemer en zijn gezin. Soms gaan zelfs beide bedrijven naar de haaien, terwijl die eerste zaak zó goed draaide…

Moraal van het verhaal: denk héél goed na voordat u überhaupt gaat fantaseren over een tweede zaak. Blijf rationeel en schakel externe experts in die niet beleefd met u meejubelen. En lees vooral ook ons tipverhaal op pagina 28 in dit blad. Dromen mag, en kansen zijn er om te pakken, maar laat u nooit te snel verleiden door uw enkelvoudige succes.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels