blog

Opvrolijkfolie

Horeca

Met opvrolijkfolie probeert Rotterdam lege winkel- 
en horecapanden, tja, op te vrolijken. Mooie vondst. 
Je plakt een foto van een ramvolle winkel op je rolluik en het probleem is weg. Ideetje van Hennie van Schaik van Leefbaar Rotterdam. Ik voorspel die opvrolijkfolie-
business een grote toekomst. Half Nederland staat leeg, dus er valt heel wat te plakken.

Opvrolijkfolie

Nu weer de disco’s. Door de Drank- en Horecawet van onze gezondheidsminister Edith Schippers kan de ene na de andere plattelandsdisco de tent sluiten. Jongeren van 16 en 17 blijven massaal weg, of mogen er niet meer in. Het is de nekslag voor veel bedrijven.

Ik zeg: opvrolijkfolie d’r overheen! We kiezen een motiefje van koetjes en molentjes en niemand heeft meer in de smiezen dat daarachter een discobedrijf voor vijfduizend man staat te verkrotten. Zeker onze VVD-minister niet. Die is stekeblind. Noodkreten dat haar wet in ijltempo de complete discobranche om zeep helpt, wuift Schippers weg. Jongeren mogen niet drinken, punt!

Niet dat haar wet iets uitmaakt. De jeugd-van-tegenwoordig zuipt, slikt en snuift thuis in de tuin vrolijk verder. Het enige verschil met vroeger is dat niemand meer een oogje in het zeil houdt. Disco’s hadden portiers. Die deden wel eens een beetje aan wat je noemt ‘uitgaansopvoeding’. ‘Hallo petje! Ik zeg goedenavond, groet eens netjes terug!’ Pa is geen portier. Pa zet de partytent op, pa koopt de drank en daarna verkast pa samen met ma naar zijn eigen feestje. Doewie!

In een paar maanden tijd zijn tientallen disco-exploitanten zwaar in de problemen gekomen. Wie pech heeft, gaat failliet. Wie de kans krijgt, zegt het huurcontract van zijn mega-disco op. Voor al die ondernemers die overwegen uit de horeca te stappen: misschien is een winkeltje in opvrolijkfolie iets voor u. Het is booming business en een leegstaand pandje is snel gevonden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels