blog

Sherlock

Horeca

Een interessante discussie, de afgelopen weken op Misset Horeca Connect. Is het slim om gasten, voordat ze komen, te checken via de social media om zo beter beslagen ten ijs te komen als ze bij u binnenstappen? Is het überhaupt ethisch om door iemands Facebookaccount en Twitterberichten heen te struinen? Het voelt toch een beetje gluurderig.

Sherlock

Volgens mij hoeft u daar niet over in te zitten. Iedereen weet inmiddels wel dat zijn Facebook- en Twitter-
berichten publiek bezit zijn. Ik denk dat het heel goed is om even te kijken wat de status is van de gast die gereserveerd heeft. Of het een zeiler, een motorrijder, een Ajax- of een Feyenoordfan is. Of hij of zij net terug is van een reis naar Sri Lanka, verdrietig of juist gezellig jarig is of geslaagd voor zijn groot rijbewijs. Hoe leuk om daar even subtiel op in te spelen.

Horeca is theater, gasten verrassen en verbluffen. Social media geven u daarvoor de ideale handvatten. 
U moet er alleen wel tijd voor vrijmaken. Voor een hotel met driehonderd kamers is dat wat lastiger dan voor een bescheiden eetcafé. Maar probeer het eens, samen met uw personeel.

Benoem iedere week één van uw mensen tot ‘Sherlock van de week’ en laat hem of haar de hele week de gasten checken. Werkt het niet, dan kunt u er ook zo weer mee stoppen. Het kan ook met vaste gasten, zelfs terwijl u ze binnen ziet komen. Even checken wat hem of haar momenteel bezighoudt. Volgens mij is succes al bijna gegarandeerd. Maar ik hoor natuurlijk graag hoe u dat ervaart.

De discussie op Misset Horeca Connect loopt nog volop en vaart wel bij nog meer meningen en ervaringen!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels