blog

Vertel uw verhaal

Horeca

Horecaondernemers zijn te bescheiden voor het vertellen van goede verhalen. Marketingdeskundige Cor Hospes laat er in een video-interview op onze website geen gras over groeien. Ondernemers spreken met hun product of hun gastvrijheid en vergeten de kansen om aan storytelling te doen, te benutten.

Vertel uw verhaal
Blog: Vertel uw verhaal

Het interview werd eind vorig jaar in drie delen gepubliceerd. Ik raad u van harte aan deze te bekijken. Aanleiding voor het interview is de publicatie van Hospes’ nieuwste boek de Contentbijbel: hoe zorg je als merk voor verhalen met een toegevoegde waarde.

Emotionele connectie
Volgens Hospes is het publiek steeds meer geïnteresseerd in het verhaal en niet of minder in het product, ook al is dat heel goed. ‘Verhalen zorgen voor een emotionele connectie. Denk dus niet in doelgroepen, maar in lezers en luisteraars want dat zijn de mensen die verhalen willen.’

Voorbeelden
Het beeld van Hospes is te somber. Het horecavak zit vol met prachtige verhalen. Af en toe ontdekken we mooie voorbeelden. Bumperballen bij café Pelle’s in Deurningen bijvoorbeeld.

Of bekijk het video-interview met eigenaar Barend Nobel van Nobel in Ballum op Ameland over de huislikeur.

WK Bokkenollen
Vraag Gerold van der Vrande van herberg De Morgenstond in Griendtsveen naar het ontstaan van het WK Bokkenollen of bel met Koen Bakker van restaurant Het Hooihuis in Roosendaal over de houthakkampioenschappen.

Storytelling
Het probleem is dat al die mooie verhalen onvoldoende voor het voetlicht worden gebracht. Maak het onderdeel van uw bedrijfsvoering en vertel mij uw verhaal.

Nog niet zo thuis in storytelling? De tip van Hospes: ‘Begin bij het begin. Wie ben ik en waarom doe ik wat ik doe.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels