blog

Blurring is bij wet verboden

Horeca

In het buitenland geven politici vaak hoog op over onze ondernemersgeest en in elke presentatie over innovatief ondernemerschap valt tegenwoordig het woord ‘blurring’. Als voorbeeld wordt dan vaak de combinatie retail en horeca aangedragen. Ook voor de nabije toekomst wordt blurring niet alleen als trend genoemd maar zelfs als redding voor de hele sector.

Blurring is bij wet verboden

Want u – lees: de horeca – bent zo goed in vernieuwende concepten, in blurring, pochen politici. Wat ze dan even 
vergeten, is dat diezelfde overheid het horecaondernemers knap lastig maakt een vernieuwend gemengd concept op te zetten. Wettelijk mag er meer níet dan wel. Vooral als je alcohol wil schenken, wat in veel horecazaken toch tot de core business hoort.

Want blurren: prima, maar als je alcohol schenkt, mag je in dezelfde ruimte bedroevend weinig doen. Dat blijkt glashelder uit artikel 14 en 15 van de Drank- en Horecawet. Geen detailhandel. Geen dienstverlening, anders dan van recreatieve of culturele aard. Een in België populair concept Wasbar, een combi van café en wasserette, of een kapper waar je van een speciaalbiertje geniet tijdens de knipbeurt mag dus niet. Net zo min als een restaurant waar gasten tussen de gangen door shoppen in de wijnhoek of cadeauwinkel – tenzij dat feitelijk een ander bedrijf in een andere ruimte is.

Het gebéurt wel, zo recalcitrant en doordrongen van handelsgeest zijn we ook wel weer. Maar beter nog wordt de wet aangepast, om die innovatieve ondernemers te faciliteren. Binnen de overheid loopt een project dat vermindering van regeldruk in de gastvrijheidsbranche tot doel heeft. Ik hoop dat het ruimer mogelijk maken van blurringconcepten, ook in de plannen zit. Want het is natuurlijk absurd om ondernemers die buiten de kaders durven te denken aan de ene kant te prijzen, maar ze aan de andere kant met een wetboek om de oren te slaan.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels