blog

De symboliek van Steve Jobs’ coltrui

Horeca

Dat het allemaal wat losser mag, heeft u inmiddels wel gemerkt. Maar dat het nog losser wordt – atmosfeer, signing, inrichting, gastvrijheid – is niet voor iedereen duidelijk.

De symboliek van Steve Jobs’ coltrui

De internationale trend Casualization zet door. Zelfs de vijfsterrenbastions van klassiek gastheerschap, de roemruchte hotelpaleizen die lang golden als norm voor alle hospitality, –vragen zich af hoe te reageren op het verwateren van de adellijk
geïnspireerde etiquette.

Zoals zo veel trends is ook deze begonnen in de VS. De miljardairs van Silicon Valley gedragen zich anders dan hun selfmade-voorgangers. Het klassieke uiterlijk van
zakelijk succes – een pak, hemd met stropdas – komt niet in hun garderobe voor. Jeans, overhemd, coltrui, sneakers en soms een colbertje. De dresscode van de
ondernemende nerd is een tikje rebels en academisch. Van Steve Jobs is bekend dat hij tientallen exact dezelfde zwarte coltruien in zijn kast had hangen.

De Silicon Valley-helden zijn de boegbeelden van de creatieve klasse die voor nieuwe welvaart in de wereld zorgt. Elke zichzelf respecterende stad in Europa tovert oude industriegebouwen om tot broedplaats om de creatieven vooral hun gang te laten gaan. De startups die daar huizen, worden in de regel niet geleid door blanke vijftigers in driedelig grijs.

Eén van de transities in onze samenleving is dat we van materialisme naar mentalisme gaan. Niet langer is uiterlijk vertoon de norm waarmee we onze sociale positie ten opzichte van anderen definiëren: mentale valuta is belangrijker. De ervaringen die je opbouwt tijdens je leven worden hoger aangeslagen dan bezit. Dat geldt met name voor de creatieve klasse die de transitie leidt.

Omdat hotels, restaurants en bars een spiegel van de samenleving zijn, verandert ook hun uiterlijk. De nieuwe concepten gaan van posh naar basic chic. Grote, lege lobby’s die een toonzaal vormen van designmeubilair, zijn een relikwie van vervlogen tijden.
De nieuwe lobby’s zijn opwindende ontmoetingsplaatsen, waar locals en gasten werken en recreëren.

Stijve restaurants met vakmensen in zwart harnas die voorgeprogrammeerde teksten oplepelen zijn passé. Het nieuwe talent komt los van de standaardbehandeling en benadert gasten op een authentieke manier. De klassieke hiërarchie in organisaties heeft zijn langste tijd gehad. Managers zijn hands-on inspirators die een geweldig team weten te bouwen. Of je nu miljardair bent of werknemer met een salarisstrook,
je ziet geen verschil meer. De nieuwe hotels en restaurants, zoals ACE, CitizenM, Zoku, spelen daar op in met hun lage drempel en brandvalues. ‘Be as you are, come
as you are.’ Casualization is een schitterende trend.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels