blog

Een nieuwe zaak openen

Horeca

Je wilt een restaurant beginnen. Je bent een jaar bezig om alles te regelen. Je investeert een behoorlijk bedrag. Aan het einde van de rit raakt het geld op. En wat gaat er dan mis?

Een nieuwe zaak openen

Tegen het einde van de bouw wordt duidelijk dat de verlichting toch wel duur is en wordt er naar alternatieven gezocht. In plaats van een eerste kostenpost wordt het de
laatste, met alle gevolgen van dien: een goed ontwerp wordt door niet-passende verlichting gemakkelijk om zeep geholpen. In het algemeen geldt dat gasten van nu
helemaal gevoelig zijn voor materialen, objecten of decoratie die niet precies aansluiten bij het ontwerp.

Of er is bijvoorbeeld geen geld meer voor een sterk communicatieplan. In een markt die steeds voller wordt met een steeds gevarieerder aanbod, is het des te belangrijker
dat je doelgroep wordt bereikt. Laat de markt weten dat je er bent door een relevant openingsevent met potentiele gasten uit de juiste doelgroepen en creatieve social
media communicatie. Niks nieuws, als het maar gebeurt.

Maar het meest belangrijk voor succes van je mooie zaak is uiteraard de uitvoering. De juiste mensen die lekker koken en plezierig bedienen. Onder het motto ‘de vent maakt de tent’.

Personeel aannemen met de juiste houding is een goed begin, maar training en erbovenop zitten, is een vereiste. Doe je dat niet, dan vraag je om problemen en kan je in deze transparante markt worden afgestraft. Iedere dag dezelfde routine oefenen en zorgen dat het DNA van de zaak bij iedereen in het systeem zit. Persoonlijkheid is een
sleutelwoord bij het kiezen van de medewerkers. Prima, als die persoonlijkheid maar wél handelt in de geest van het bedrijf en de eigen ‘ik’ belangrijker vindt.

Gasten vinden het heerlijk om incontact te zijn met lossere bediening ‘met een randje’, maar ‘over het randje’ ligt daar dan wel dicht bij.

Ook niet eerst kijken hoe de zaak
zich ontwikkelt en er dan extra medewerkers in zetten, maar bij de start anticiperen op het wegvallen van teamleden – wat altijd wel gebeurt – en het accepteren
van verhoogde en ingecalculeerde loonkosten in de openingsfase. Dus vroeg beginnen met mensen aannemen die de leiding op zich nemen. Ruim op tijd de teams samenstellen.

Ook voldoende of veel tijd voor training inplannen. En vooral het team blijven inspireren zodat ze iedere dag gemotiveerd zijn jouw concept (en daarmee jouw investering) uit te dragen. Medewerkers boeien en binden dus!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels