blog

Eerlijk delen

Horeca

Er is een nieuwe speler op de markt van de ‘deeleconomie’. Na Airbnb is er nu Airdnd: een platform waarop hobbykoks etentjes bij hen thuis aanbieden. Het doet de discussie over oneerlijke concurrentie voor de professionele horeca onmiddelijk weer oplaaien. Brancheorganisaties KHN vindt dat initiatieven als Airbnb en Airdnd aan dezelfde wetten en regels moeten voldoen als ‘echte’ horeca.

Eerlijk delen

Het al of niet voldoen aan de geldende regels is inderdaad nog een issue. Je huis verhuren via Airbnb is in steden als Berlijn en New York verboden. Ook in Amsterdam mocht het niet. Toch staat de gemeente de verhuur via online marktplaatsen inmiddels oogluikend toe. Platform Airdnd wijst kritiek op oneerlijke concurrentie af en wijst op de ouderwetse marktbenadering van traditionele horecabedrijven. ‘Ze moeten met hun tijd meegaan’.

Ja, dat is wel een dingetje. De horeca moet zich afvragen waarom mensen kiezen voor een kamer via Airbnb en een diner via Airdnd. Blijkbaar vinden ze het leuk om te verblijven en te eten in een huiselijke omgeving en zich zo onder te dompelen in de cultuur van een andere stad. Mensen zijn misschien uitgekeken op de grote onpersoonlijke hotels en stijve restaurants. Daar liggen dus kansen voor horecaondernemers. Hotels als The Hoxton en restaurants als Bij Teus begrijpen dit. Zij bieden gasten een huiselijke en lossere sfeer van eten, verblijven en overnachten, en zijn daarin succesvol.

De horeca zal moeten meeveranderen en tegemoetkomen aan de behoefte van gasten aan huiselijkheid en persoonlijk contact. Met als belangrijkste troef de professionele gastvrijheid die bij initiatieven als Airbnb en Airdnd totaal ontbreekt. Maar de wetgeving moet ook op orde komen. Want net doen alsof Airdnd geen concurrent is van de horeca ‘omdat ze slechts een onkostenvergoeding vraagt voor een diner in een eigen huiskamer’ is natuurlijk onzin.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels