blog

Blurring wetgeving

Horeca

De scheidslijn tussen de traditionele kanalen van supermarkt, horeca, catering of speciaalzaak wordt steeds vager. Er ontstaan nieuwe kansen, concepten en verschijningsvormen. In een kledingwinkel een kop koffie drinken, boodschappen doen in een restaurant of kleding kopen in hotels; het zijn allemaal bekende voorbeelden van blurring, innovatieve combinaties tussen retail en horeca.

Blurring wetgeving

We zijn al gewend aan het foodservice-aanbod in grote warenhuizen. In landen zoals Engeland en de Verenigde Staten kun je in supermarkten als Sainsbury’s en Whole Foods Market ook eten. Die kant gaan we in Nederland ook op. De traditionele horeca ziet het met lede ogen aan, want zelf een blurringconcept neerzetten wordt voor horecaondernemers door regelgeving heel moeilijk gemaakt.

In de huidige Drank- en Horecawet is het namelijk verboden om in een horecazaak detailhandel of ondersteunende detailhandel te verrichten. Dat blijft vreemd, omdat retailers wel ondersteunende horeca-activiteiten mogen uitvoeren. Het wordt dus tijd dat de Drank- en Horecawet wordt aangepast.

Daar lijkt eindelijk beweging in te komen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is op verzoek van een aantal gemeenten een pilot gestart die verkoop van winkelproducten in de horeca mogelijk maakt. De Drank- en Horecawet wordt begin 2016 geëvalueerd. Dat is een mooi moment om de Drank- en Horecawet aan te passen, zodat niet alleen topkoks als Onno Kokmeijer of Ron Blaauw profiteren van blurring, maar dat ook de rest van de horeca een graantje kan meepikken van deze trend.

foodvisie

Kijk voor meer foodtrends op Foodvisie.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels