blog

De donkere dagen na Kerst

Horeca

‘Hoe is jouw bezetting met Kerst? Druk? ‘Ja, heel druk. We zitten al bijna vol. Echt niet normaal. Ja, maar we doen er ook veel aan hé, we hebben advertenties gezet, waren in september al bezig met verschillende arrangementen.

De donkere dagen na Kerst
Mark Haagen, eigenaar restaurant-, vergader-, evenementenlocatie Kameryck

Dit jaar hebben wij zelfs veel meer aan decoratie gedaan met Kerst. En bij jou, heb jij het druk?  Druk? We zitten rampestampend vol joh! Volgens mij is de crisis nu echt voorbij, in ieder geval met Kerst.’

Bovenstaand een gewone conversatie tussen twee horecaondernemers. Herkenbaar? Voor mij wel. Heel erg zelfs. Ik praat namelijk ook zo, zit nu al vol met alle brunches en heb heel reserveringen staan voor zakelijke borrels en diners.

We zijn daar met zijn allen heel erg druk mee, die Kerst. Maar dan, wat gebeurt er daarna? Dan is het ineens januari en heeft iedereen de portemonnee leeg. Niemand gaat meer uit eten en de vergaderingen blijven uit. Je moet er maar in berusten, zegt men. Of toch niet? Ik weiger dat te geloven. Natuurlijk zullen er minder vergaderingen zijn, maar de vergaderingen die er zijn, moeten bij míj plaatsvinden.

Omdat ik met Kerst toch wel vol zit, adverteer ik daar bijna niet meer voor. Maar de omzet in de maanden januari, februari en maart is veel moeilijker omhoog te krijgen. Daarom heb ik voor dit jaar Winter Kameryck geïntroduceerd. Met verschillende acties, activiteiten en aankleding wil ik meer omzet genereren. Alle pr zo veel mogelijk laten plaatsvinden in het eerste kwartaal. De marketing van Kerst gebruiken voor deze maanden.

Ik weiger te accepteren dat ik het eerste kwartaal weer met een verlies moet afsluiten. En dan tot aan juni zwoegen om dat recht te trekken? Ik dacht het niet. We gaan knallen in de eerste drie maanden! Alles uit de kast. Want voor Kerst heb je twaalf maanden de tijd. Voor januari maar één. Zet hem op, het is bijna Kerst!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels