blog

Blog: Focus op vitaliteit en maak van gasten fans

Horeca

Dag in dag uit vechten om de concurrentie voor te blijven, hoge kosten als gevolg van die werknemer die altijd ziek is, gasten die ontevreden de zaak uit lopen, een dalende omzet (en minder fooi) als gevolg van de crisis, een negatieve sfeer op de werkvloer. Herkent u deze voorbeelden?

Blog: Focus op vitaliteit en maak van gasten fans
Focus op vitaliteit en maak van gasten fans

Hoe anders is het bij mijn horecawerkgever. Een 8,9 als gemiddelde beoordeling op Couverts, tevreden klanten die terugkomen door het ‘huiskamergevoel’ in het restaurant. Een goede werksfeer met fanatieke werknemers en een omzet waar je ‘u’ tegen zegt. Zelden meldt het personeel zich ziek. In de zes jaar dat ik er werk, heb ik slechts één keer met tegenzin mijn telefoon moeten pakken om te zeggen dat ik niet kwam omdat het me beter leek om de gasten een snotterende werknemer met veertig graden koorts te besparen.

Het kan dus anders. Hoe? Door u te focussen op de gewenste situatie. Wat is uw doel? Ja, genoeg omzet draaien om van te kunnen leven. Maar is uw uiteindelijke doel niet om van uw gasten fans te maken? Geloof me, die omzet volgt dan wel. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar hoe doet u dat? Start met een focus op vitaliteit. Vitaliteit duidt op het bruisen van energie, je sterk en fit voelen, lang en onvermoeibaar door kunnen gaan en beschikken over grote mentale veerkracht en doorzettingsvermogen.

Een voorbeeld uit de praktijk. Soms heb ik zo’n avond waarop ik me totaal niet vitaal voel en niet lekker in mijn vel zit. Ik blijf hangen in mijn eigen negatieve gedachten en heb geen échte aandacht voor de gasten. Op spontane koetjes en kalfjes-praat zit ik niet te wachten en ik kan alleen maar hopen dat de avond snel voorbij is. De kok roept me op het matje omdat ik een bestelling verkeerd heb opgenomen. Ik baal en voel me er niet beter door. De gast hoeft het gerecht niet te betalen. Minder omzet. Mijn collega roept tussen de drukte door:’Anique, je bent vergeten om die fles wijn naar tafel vijf te brengen. En trouwens, vergeet niet te lachen!’ En weer baal ik. De gast kan niet meer naar mij lachen. En alsof ik me niet al rot genoeg voel; een man die honderden euro’s moet afrekenen voor het zakendiner, geeft me nog geen cent fooi!

De volgende dag fiets ik door de voorgaande avond weer met enige tegenzin naar het werk. Mijn werkgever trekt me aan mijn mouw en geeft me persoonlijke aandacht. Wanneer de oorzaak van mijn niet-vitale manier van werken van de vorige avond boven water is, complimenteert ze me omdat ik me alsnog goed heb ingezet. ’Cappuccino?’ vraagt ze en er verschijnt een lach op mijn gezicht. Yes, ik kan weer een avondje knallen en ga de gasten een geweldige avond bezorgen!

Nu hoor ik u denken: waarom zou ik tijd, geld energie stoppen in het vitale welzijn van mijn medewerkers? Ik begrijp dat u dit denkt. Maar u krijgt er dubbel zoveel tijd, geld en energie voor terug. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat actief zijn op het gebied van vitaliteit een positieve houding van werknemers stimuleert (79%), het ziekteverzuim reduceert (72%), ervoor zorgt dat werknemers langer bij het bedrijf blijven werken (42%) en voordelen oplevert op economisch vlak (32%). Geweldig toch? Focus u, vandaag nog, op vitaliteit. Zorg dat medewerkers beter in hun vel steken en maak van uw gasten fans!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels