blog

Franchise

Horeca

Interessant nieuws: Ron Blaauw gaat van zijn hotdogconcept The Fat Dog een franchiseorganisatie maken. Ik heb me er altijd al over verbaasd hoe weinig franchiseformules er zijn in de horeca. Ja, in cafetaria’s, koffie en ‘to go’ is franchisen vrij gebruikelijk. Maar in bijvoorbeeld de restaurant- en cafésector komt het toch maar weinig voor. Terwijl deze branches er toch buitengewoon geschikt voor zijn.

Franchise

Het zal het ‘eigen stempel’ zijn dat de meeste ondernemers op hun zaak willen zetten. Als franchisenemer ben je natuurlijk een stuk van je eigen ondernemersvrijheid kwijt. En een stuk(je) van je inkomsten, meestal in de vorm van een fee. Maar daar staan veel voordelen tegenover. Je hoeft allerlei wielen niet opnieuw uit te vinden en allerlei werkzaamheden niet zelf te doen. Je kunt meeliften op een goede naam en een marketingstrategie waar over is nagedacht en waar geld voor is vrijgemaakt. En je staat nooit alleen. Bovendien happen banken aanzienlijk makkelijker toe bij een franchiser dan bij een écht zelfstandige die om geld vraagt.

Rijkenblad Quote suggereerde laatst dat iedereen rijk kan worden door te gaan franchisen. Enkele succesvolle McDonald’s franchisers werden als voorbeeld aangehaald. ‘Je hoeft maar weinig te kunnen, want alles staat in handboeken; je assortiment ligt vast waar je inkoopt ook’, aldus Quote. Zo makkelijk is het natuurlijk niet. Ook van een franchisenemer wordt nog een flinke dosis ondernemerschap gevraagd. Maar dan kan het ook een groot succes worden. Dat succes gun ik Ron Blaauw en zijn franchisenemers van harte. En ik geloof maar zo dat het daar gaat lukken!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels