blog

Excuses voor het ongemak

Horeca

Het ‘Kwartje van Kok’, iedereen kent het waarschijnlijk wel. Een accijnsverhoging in 1991 van 18,3 cent (8,3 eurocent) voor benzine en 7 cent (3,18 eurocent) voor diesel. Het betrof een verhoging om de rijksbegroting te dichten.

Excuses voor het ongemak
Excuses voor het ongemak

Dat kwartje is tot op de dag van vandaag dus nog niet afgeschaft. Wat wél duidelijk is, is dat dit kwartje nog steeds een negatief gevoel geeft bij velen. Excuses voor het ongemak, zal ik maar zeggen.

Laatst hoorde ik in een interview op de radio dat de gemiddelde verkoopprijs voor aardappelen €7,27 per 100 kg is. Dat was het jaar ervoor €7,52 per 100 kg. Een daling dus. Dus we gaan dit waarschijnlijk merken in de fritesprijs. De interviewer meldde dat hij normaal gesproken bij prijsverhogingen bij de plaatselijke cafetaria een A4-tje ziet hangen met de mededeling: ‘wegens de dure aardappel zijn wij genoodzaakt de prijs van de frites aan te passen. Excuses voor het ongemak’. De interviewer vroeg zich dan ook terecht af of, wanneer de prijs van aardappelen afneemt, er dan een A4-tje hangt met: ‘Gefeliciteerd! Wegens de meevallende aardappelprijs zijn wij genoodzaakt de prijs van frites te verlagen. Excuses voor het ongemak’.

Ik ben dan ook benieuwd of er in cafetaria’s gespeeld wordt met prijzen, wanneer bijvoorbeeld de aardappelprijs wijzigt. En of je dan ook het ‘kwartje van Kok’ durft terug te geven aan de gast. Wat jouw gasten zich goed kunnen herinneren is dat A4-tje waarop stond dat de prijzen zijn verhoogd. Maar wat écht blijft hangen en goodwill geeft is een voordeel teruggeven aan je gast! Heb jij de prijs wel eens verlaagd in plaats van verhoogd? Heb je voorbeelden? Ik hoor ze graag!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels