blog

Bouwen of breken

Horeca

Misschien kent u mij nog? Ik ben jarenlang hoofdredacteur geweest van dit vakblad. Om precies te zijn van 1997 tot 2008. In 2008 besloot ik iets nieuws te gaan doen. Ik zag de crisis aan komen waaien vanuit Amerika en wist dat multinationals (Reed Business Information was tot eind 2014 eigenaar van Misset Horeca) één antwoord hadden op de naderende ‘Perfect Storm': reorganisatie na reorganisatie om de marges op peil te houden.

Bouwen of breken

Dat die permanente interne focus op efficiency niets voor mij is, wist ik uit ervaring. Ik hou van nieuwe dingen bouwen, van creativiteit, van anders denken. Letterlijk zei ik tegen mezelf toen ik aan mijn nieuwe avontuur begon: ‘Als ik dan toch moe moet worden van werken, dan liever van bouwen dan van breken.’

Gelukkig komt creativiteit te pas bij de grote transitie die de wereld doormaakt. De crisis – de ergste sinds de grote beurskrach van 1929 –  blijkt voor veel startende bedrijven ook een kans te zijn geweest. Terwijl gevestigde bedrijven zich naar binnen keerden en hun managers drukker waren met elkaar dan met hun klanten, is er een tsunami van nieuwe economische activiteit over de wereld aan het rollen. Door digitalisering, globalisering en technologisering ontstaan nieuwe speelvelden, veranderen markten en zien winnende bedrijven er heel anders uit dan vroeger.

Ook onze wereld van food en gastvrijheid heeft met die disruptie te maken: het aantal nieuwe foodconcepten is de laaste jaren duizelingwekkend gegroeid: het tempo van innovatie is omhoog geschroefd en er zijn tal van nieuwe aanbieders – van Airbnb, thuisafgehaald.nl tot foodtrucks – die concurreren om de euro van de consument. Het speelveld waarop de horeca zich beweegt, is fundamenteel aan het veranderen.

En daar ga ik verslag van doen. Elke maand mag ik in dit vernieuwde vakblad schrijven over trends en ontwikkelingen. En daarin zal ook mijn visie doorklinken op het nieuwe ondernemerschap dat nodig is om in deze tijd groei te realiseren.

Mijn ‘proof of the pudding’ is dat ik sinds 2008 samen met een aantal geweldige partners nieuwe bedrijven heb mogen opbouwen: Shootmyfood Communications en Food Inspiration.

Zeker: ook wij zijn zo nu en dan doodmoe geweest van onze lange werkweken, de permanente druk, het vele reizen en ontelbare gesprekken met onze klanten. Maar wonderlijker was dat we zo veel energie wisten te mobiliseren in onszelf en dat we zoveel onverwachte hulp hebben gekregen van allerlei inspirerende mensen. Waarom gebeurde dat?

Ik denk hierom. We geloofden in wat we deden en waarom we het deden: risico’s werden uitdagingen door een divers team met jonge talenten en een paar ervaren krachten: we zijn nooit gestopt met luisteren en leren. En dat wat ik leer, zie en proef wil ik met u delen.

De horeca moet meer uit zijn schulp kruipen. Meer dan ooit moeten we naar buiten kijken. Vaker dan ooit zullen we onze formule moeten updaten. Nog meer zullen we talenten aan ons moeten binden. Wie niet innoveert, blijft namelijk reorganiseren tot de dood erop volgt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels