blog

Proost

Horeca

Een nieuw jaar, een nieuw begin. Deze zin verwoordt het gevoel dat veel mensen hebben bij het aanbreken van het nieuwe jaar. Nieuwjaar staat voor een nieuwe start, voor optimisme, voor de toekomst. En de toekomst voor de horeca ziet er rooskleurig uit. Er is sprake van omzetstijging en groeiend vertrouwen bij zowel ondernemers als consumenten.

Proost

En natuurlijk hoor je nu wat ‘in’en ‘uit’ is in 2016. Voor food zijn de trends niet veel anders dan voorheen. Eten moet vers, gezond, duurzaam en waar mogelijk onbewerkt of biologisch zijn. Ook als het gaat over design, blijft duurzaamheid bovenaan de agenda staan.

Misset Horeca vroeg vijftig nationale en internationale architecten en designers naar hun visie op de toekomst. De kernwoorden voor ontwerpers zijn energiebesparing, hergebruik, no waste en lokaal geproduceerd. Een andere trend die we terugzien is de aandacht voor wellbeing. Mensen willen steeds vaker hun stressvolle bestaan ontvluchten en doen dat door horecazaken te bezoeken. Die bieden niet alleen wellness-arrangementen aan, maar maken in het interieur gebruik van speciale texturen, verlichting en geuren waardoor de zintuigen aangenaam worden geprikkeld en de gast tot rust komt.

De natuur speelt ook een belangrijke rol. Er komen meer concepten waarbij de grenzen van buiten en binnen vervagen, door het gebruik van grote ramen, natuurlijke verlichting en bomen en planten die naar binnen worden gehaald. De centrale vraag van gasten in 2016 is niet meer ‘Waar heb ik nu zin in?’, maar ‘Hoe wil ik mij hierna voelen?’

We trappen het horecajaar traditiegetrouw af met de Horecava. Ook daar gaat u merken dat de jaren van somberheid en voorzichtig optimisme voorbij zijn. Er zal gesproken worden over kansen, winnaars en innovaties. We gaan nieuwe samenwerkingen aan en toasten op het nieuwe jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels