blog

1-minuutevaluatie

Horeca 0

Weinig momenten blijven je beter bij dan de laatste minuut van je verblijf. De laatste minuut dat je ergens was, je nog net even dat gesprekje voerde, dat complimentje of die tip kreeg, waar je op weg naar huis nog even over nadacht.

1-minuutevaluatie

Ik sprak een ondernemer die in zijn mooie zaken in Zuid-Holland een heilige regel invoerde: ‘Niemand gaat hier de deur uit zonder een handdruk en een blik in elkaars ogen!’ Gasten niet, maar zeker dus ook collega’s niet. Gasten worden persoonlijk bedankt voor hun komst, met een lach en een persoonlijk woord. En collega’s? Precies hetzelfde!

Die ondernemer vertelde me dat het hem maar een paar weken kostte voordat iedereen eraan was gewend. Hij had in het begin weleens een kok terug laten fietsen naar de zaak. ‘Zonder hand en 1-minuutevaluatie vertrekken, dat kan in mijn ogen gewoon niet, dan is de avond voor mijn gevoel niet af, dan zijn er open eindjes!’

Steeds meer ondernemers merken dat het niet meer zo gemakkelijk is om aan goede medewerkers te komen. En regelmatig wisselen zit er al helemaal niet in. De mensen die je wel aan je bindt, daar zal je dus wat mee moeten. Een dagelijkse pre-shift briefing, een persoonlijke 1-minuutevaluatie aan het eind. Communiceren over je doelen, steeds herhalen wat je van mensen verwacht, motiveren, stimuleren, het goede voorbeeld… ‘Die horeca gaat steeds meer op het bedrijfsleven lijken…’ Inderdaad.

Regelmatig hoor ik leidinggevenden verzuchten: ‘Om gek van te worden, dat heb ik nu echt al honderd keer gezegd en het gaat nog steeds fout.’ Mijn antwoord is altijd hetzelfde: ‘Je moet het niet honderd keer zeggen, je moet het iedere dag twee keer zeggen. En het liefst op vaste momenten.’ En weet je wat het leuke is? Als je het een keer niet zegt, dan gaat het op die dag waarschijnlijk weer mis.

Ik moest vroeger thuis iedere zaterdag mijn kamer opruimen. Iedere zaterdag begon de dag met mijn moeders aankondiging: ‘Kamers opruimen!’ En weet je wat mijn zusje en ik deden, als ze het een keer niet zei? Niks natuurlijk!

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: www.wouterverkerk.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels