blog

Gouden wetten van Hans van Rijswijk

Horeca 559

Mijn horecaopvoeding begon 20 jaar geleden pas echt in Tapperij den Olifant in Apeldoorn. Wijlen Hans van Rijswijk liet me na een instructie van drie minuten helemaal alleen achter in de zaak: ‘Als het druk wordt dan ben ik zo weer terug.’ En hij vertrok.

Gouden wetten van Hans van Rijswijk

En hij vertrok. Zonder mobiele telefoon natuurlijk. Ik verbaasde me over de summiere wijze van inwerken. Hij gaf me echt de touwtjes in handen: ‘Doe het maar. Succes!’

Met die touwtjes in handen en de drukkende verantwoordelijkheid op mijn schouders, zorgde ik snel dat ik op alles voorbereid was als ik woensdagavond ‘helemaal alleen’ aan het werk was. Ik benutte vanaf dat moment iedere minuut dat ik Hans zag om hem de oren van het hoofd te vragen. Ik wilde alles weten. Wat het kost, hoe het werkt, waar het staat, wat ik moest zeggen, wat een ‘bloody mary’ is, hoe ik een fust moest verwisselen, wat de huisregels zijn, welke muziek, waar en waarom de knoppen van het licht en wat ik allemaal moest vergeten wat ik op de hotelschool leerde…

Voor mijn gevoel leerde Hans me niks en was mijn snel toegenomen kennis vooral te danken aan al die vragen. Ik werkte mezélf in, zo voelde het. Een slimme aanpak van Hans: zo leert iemand het meest. Eerst de behoefte aan kennis flink aanwakkeren, anders wil niemand natuurlijk iets leren. Hij gaf verantwoordelijkheid, hij gaf vertrouwen en dan begint het. De meeste ondernemers doen het precies andersom.

Hans leerde me gouden horecawetten. ‘Zeg je nou ‘hoi’? Wat is er mis met ‘dag mevrouw’?’ (De eerste begroeting is zo belangrijk!) ‘Lampje kapot, zaak naar de kloten!’ (Alles wat stuk is direct vervangen, anders denken de mensen dat alles stuk mag.) Er wordt hier niet geluld over politiek en elkaars vrouwen. (Daar komt alleen maar ruzie van.) ‘Hoe de barman erover denkt, dat vertelt hij maar thuis.’ (Meng je niet te nadrukkelijk in discussies, alleen mensen die het met je eens zijn, komen terug.) Wat ik zelf leerde: ‘Een echt mooie zaak heeft een geweldige baas.’

Zaken met slordig achterstallig onderhoud, waar je zonder begroeting aan je lot wordt overgelaten, cafés die op hun Facebookpagina stelling nemen in maatschappelijke kwesties als ‘Zwarte Piet’ of een ‘café met slecht getapt bier’. Ik denk nog heel vaak aan Hans en zijn gouden wetten.

Wouter is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: Wouterverkerk.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels