blog

Slimmer werken met Lean in de Horeca

Horeca 1595

Het verbeteren van het bedrijfsresultaat wordt in de Horeca traditioneel gedaan door het bedenken van betere producten, het ontwikkelen van innovatieve concepten of het verbeteren van de service. Er is nog een onderbelichte mogelijkheid om bedrijfsresultaten te verbeteren. Namelijk: ‘slimmer werken’!

Slimmer werken met Lean in de Horeca

Verbeterpotentieel blijft onbenut

De ervaring leert dat horecamanagers zeker 10% verbeterpotentieel laten liggen. Dat komt omdat zij veelal een ad hoc werken. Snel inspringen op een vraag van een gast en improviseren is hun belangrijkste kernkwaliteit. De keerzijde hiervan is dat zij hun team nauwelijks gestructureerd stimuleren om prestaties te verbeteren. Medewerkers doen hun werk als gewoonlijk, in plaats van iedere dag een stukje beter.

Het ‘slimmer werken – principe’

Bedrijven die het ‘slimmer werken – principe’ toepassen doen een aantal dingen beter. Als eerste stimuleren zij hun medewerkers elke dag kritisch te kijken naar mogelijkheden om hun werk te verbeteren én deze gezamenlijk door te voeren. Ten tweede bespreken zij op regelmatige basis meetbare doelstellingen. Ten derde hebben teams een cultuur waarin medewerkers elkaar helpen verbeteren en het leren van fouten centraal staat.

Hogere omzet, lagere kosten en een blije gast

Teams die het ‘slimmer werken – principe’ toepassen werken efficiënter en effectiever. Door verspillingen uit hun werk te halen wordt er minder weggegooid en gaat er minder tijd naar onzinnige handelingen. De kosten worden verlaagd. Het boeken van resultaten geeft medewerkers trots en energie om verder te verbeteren. De tijd die bespaard wordt, kan worden ingezet om aan de gast te besteden. Deze krijgt betere dienstverlening en geeft doorgaans meer uit. Zo is de cirkel rond, slimmer werken leidt tot hogere omzet en lagere kosten.

Het slimmer werken met Lean

Het slimmer werken – principe is afkomstig uit de Lean managementfilosofie. Deze manier van denken en werken is geen hype, maar wordt al meer dan 60 jaar toegepast in bedrijven, overheden en andere instellingen. In Nederland past 80% van de bedrijven in één of andere

vorm Lean toe. De Hospitality branche blijft hierbij achter. De grote cateraars hebben eerste stappen gezet met Lean en zij zien de resultaten. Ook hebben enkele grote hotelketens het gedachtengoed omarmd. Er is echter nog een wereld te winnen. Door meer te leren over continu verbeteren en minder ad hoc te sturen.

Vijf tips:

* Verbeter in kleine stappen. Veel kleine verbeteringen maken ook een groot verschil

* Zie een probleem als een mogelijkheid tot verbetering

* Ga naar de werkvloer, daar ligt het verbeterpotentieel

* Investeer nu tijd om later te kunnen oogsten

* Zorg voor kort en vaak overleg met het hele team over prestaties en verbeteringen

Dit artikel is geschreven door Sven Krol, performance consultant bij Lean Hospitality Partners. Dit adviesbureau is gespecialiseerd in het verbeteren van presentaties in de wereld van Hospitality met Lean. Geïnteresseerd geraakt? Kijk op www.leanhp.nl naar onze verbeteraanpak voor operationele omgevingen of voor Lean op kantoor. Tevens bieden een scala aan praktische op de Horeca gerichte Lean trainingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels