blog

Terug naar de basis

Horeca 4166

Wanneer je te maken krijgt met tegenslag, wanneer externe factoren veranderen ten opzichte van het beginpunt of wanneer je eigenlijk niet goed meer weet hoe je nou eigen verder moet… Dan, dan zou ik zeggen: ga eens terug naar de basis.

Terug naar de basis

Gun jezelf een paar dagen vrij, doe desnoods je zaak dicht en pak een groot wit vel papier. Schrijf nou eens op: waarom ben je ooit begonnen en waar gaat het bij jouw bedrijf in essentie om?

Veel horecaondernemers zijn ontzettend goed in méér doen, iedere dag komt er wel iets bij. Meer activiteiten, meer assortiment, meer ruimte benutten, meer mensen aannemen, meer arrangementen, meer acties. Lekker druk. Behalve dan dat je geen goede mensen meer kan vinden en aan alle kanten vastloopt. En met alleen maar ‘handjes’ red je het ook niet.Om het in Cruyffiaans te zeggen: ‘Als je mensen niet goed genoeg zijn om het ingewikkelde werk te doen, moet je het werk makkelijker maken.’

Als je straks in die relatieve rust naar dat papier zit te staren, bedenk dan wat al die uitbreidingen van activiteiten en asortiment voor gevolgen hebben gehad. En wat het naast stress nou eigenlijk écht oplevert. Toen je net begon, werkte je een nieuwe medewerker globaal in een dag of twee in. Nu ben je zeker zes dagen bezig de nieuwe collega te vertellen waar je allemaal aan meedoet (acties, bonnetjes, zegeltjes, vouchers), wat je enorme assortiment behelst, (je stelt aan tafel zelfs de vraag welke spa rood iemand wil; met munt, zwarte bes of citroensmaak) en wat er allemaal moet gebeuren bij sluit.

Jouw gast ziet inmiddels door de bomen ook het bos niet meer. Ooit wist hij je blind te vinden voor een lekkere maaltijd met een goed en eerlijk geprijsd glas wijn. Tegenwoordig vertel je ’m de ene week in een advertentie in de krant over je tapas, de week erop zet je het viergangenmenu op Facebook, en in het huis-aan-huisblaadje staat een advertentie over de mogelijkheid de hele zaak af te huren voor een feestje. O ja, langs het sportveld hangt een reclamebord voor je partycatering.

Zei je niet ooit: ‘Nieuw product erin, iets anders eruit.’? Wat is er gekomen van je plan gewoon het allerbeste eetcafé van de stad te zijn? Nu alle voordelen van al die uitbreidingen wegvallen, waarom doen we het dan nog wel allemaal? Wat is er mis met de basis? Waar zijn we eigenlijk mee bezig?

Wouter is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer
inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: Wouterverkerk.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels