blog

Waar gaat u naartoe op vakantie?

Horeca

Uw verkopende medewerkers, bediening aan tafel, bepalen waar naartoe u op vakantie gaat aan het eind van het jaar. Wordt het een midweek in een vakantiepark in het laagseizoen? Of gaat u een paar weken genieten van cocktails op een tropisch eiland?

Het is allemaal aan hen. Zij hebben meer invloed dan wie ook op wat uw gast in uw zaak eet en drinkt. Door aan een nieuwe medewerker alleen maar te vragen of hij ‘ervaring heeft in de horeca’ en bij een bevestigend antwoord hem een dienblad in zijn hand te duwen en naar een tafel te sturen, vergroot u uw kans op het troosteloze
vakantiepark aanzienlijk.

Ik verbaas me er bijna dagelijks over. Medewerkers die blijkbaar met slechts één instructie aan het werk worden gezet: ‘Als iemand zijn hand opsteekt, moet je er naartoe, en op de kaart staat alles wat we hebben. Nou succes op je eerste werkdag hè!’

Initiatief volledig bij de gast leggen en hopen dat ze lekker wat zullen besteden. Dat is in 2016 echt niet meer de route. Hoeveel gasten zullen uit zichzelf om een uur of tien bij een gezellige bespreking van drie mensen zeggen: ‘We willen graag drie cappuccino’s, een grote fles bruisend bronwater met drie glazen, allemaal een jus d’orange en een schaal met wat gemixte kleine broodjes, alsjeblieft!’ Ik denk bijna niemand. Wel denk ik dat er echt veel meer mensen zijn dan u vermoedt, die hier best zin in zouden hebben.

Mensen komen niet naar u toe omdat ze precies weten wat ze hebben willen, ze komen naar u toe voor het gemak, voor een beetje hulp, voor een suggestie. Zij hebben het werk al gedaan door naar u toe te komen, nu is het aan ons. Als we vervolgens niets doen, dan is de kans dat er iets gebeurt ook niet zo groot.

Door medewerkers te begeleiden en te coachen, leren zij het vak. Door regelmatig mee te luisteren hoe zij uw zaak presenteren aan tafel, daar samen over te praten en het vervolgens nog een keer te doen. Door ze te laten proeven, te laten combineren, enthousiast te maken over wat je verkoopt. Door te stoppen met praten over ‘koffiedrinkers’ maar die passanten in ieder geval ‘taarteters’ te noemen. Door met je team dagelijks te communiceren over de eindeloze mogelijkheden die we voor onze gast in petto hebben. Omdat dát ons vak is!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels