blog

R2-D2

Horeca 153

Horecamedewerkers Hugo, Connie en Armando doen wat andere medewerkers ook doen. Ze geven antwoord op vragen, schenken drankjes in en kunnen gasten in meerdere talen aanspreken. Ze blijven zich ontwikkelen en groeien door als zelfstandig chef of sommelier. Het lijken ideale krachten: ze zeuren niet, zijn nooit ziek en werken zeer efficiënt. Je moet ze alleen af en toe opladen.

R2-D2

Robots zullen steeds vaker worden ingezet in de horeca. In een onderzoek door Travelzoo naar technologie in de reisbranche gaf 80 procent van de respondenten aan dat in 2020 robots nadrukkelijk aanwezig zullen zijn in hotels. Dat is ook de verwachting van de ondernemers die we spraken over die onderwerp. De technologie is inmiddels zover dat robots de deur kunnen openhouden voor gasten, stoelen aanschuiven en drankjes kunnen inschenken en uitserveren.

In het buitenland heeft men meer ervaring met robots in de horeca. China en Japan zijn koploper. In deze landen is het heel gewoon dat robots bestellingen opnemen, gerechten uitserveren, helpen in de keuken en ‘op niveau’ gesprekken voeren met gasten. In Nederland worden ook steeds vaker robots ingezet. In twee Hampshire-hotels werkt sinds kort robot Hugo, bij café- restaurant Mr. Mofongo in Groningen is robotarm Armando in dienst en de Hilton-keten zet Connie in.

Gaan robots de medewerkers van vlees en bloed vervangen? Volgens de geïnterviewde ondernemers niet. De robots worden vooral ingezet als aanvulling op het gewone personeel, om ze te helpen, te ontlasten of om repeterende taken goed en efficiënt uit te voeren. En gasten zien het als leuke gimmick.
Robots bedreigend? Welnee. Door de inzet van robots kunnen horecamedewerkers van vlees en bloed zich onderscheiden door menselijke gastvrijheid te bieden.

Lees ‘Is uw gast klaar voor de robot? in Misset Horeca 9.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels