blog

Prijsverschil tussen nu en straks

Horeca 159

Je zit op het terras en wordt vriendelijk welkom geheten door een van de medewerkers. ‘Mag ik een kop koffie mevrouw?’, vraag je. De vriendelijke medewerkster reageert: ‘Natuurlijk mag dat, wilt u het nu of straks?’

Prijsverschil tussen nu en straks
Mark Haagen, eigenaar restaurant-, vergader-, evenementenlocatie Kameryck

Je kijkt verontwaardigd naar je tafelgenoot en zegt: ‘Waarom vraag je dat? Ik zou graag de kop koffie nu willen en niet straks.’ Waarop de medewerkster reageert: ‘Nou er is namelijk een prijsverschil tussen nu en straks. Als u nu de koffie wilt dan kost dat €2,80 en als u het straks wilt, kost het €2,30.’

Je begrijpt er werkelijk niets meer van en stapt snel op. Weg van dit achterlijke terras, je gaat wel naar de concurrent. Op een ander terras aangekomen, is de begroeting ook weer heel vriendelijk. Je zit net en wilt nu wel eens een keer dat lekkere kopje koffie hebben. Je wenkt de medewerker, die komt direct naar je toe. De medewerker zegt vriendelijk: ‘U bent geen vaste gast bij ons, dus de koffie kan wel, maar duurt ongeveer drie kwartier.’ Je valt van je stoel van verbazing. Zijn ze in dit dorp helemaal gek geworden? Is de horeca helemaal gek geworden?

Tja, bovenstaand ben je wellicht zelf in de horeca nooit tegengekomen, maar ik kom dit wel tegen in andere bedrijfstakken. Werkelijk waar. Ik wilde een deur bestellen en moest €100 meer betalen als ik de deur niet in twaalf maar in zes weken wilde hebben. Ik kwam bij de garage en werd gewoon drie maanden in de wacht gezet. ‘Tja, u bent geen vaste klant, dus moet u wachten’, was de reactie. Dus zo gaan ze in andere type bedrijven om met hun klanten. Zijn wij als horecabedrijven dan zo bijzonder? Er wordt weleens neerbuigend gedaan om ons horecavak, maar veel bedrijfstakken zouden eens wat vaker een horecagelegenheid moeten bezoeken of beter nog, een personeelstraining van ons moeten bijwonen en zien hoe wij met onze GASTEN omgaan. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels