blog

Versnelling

Horeca 841

Hoe kun je een proces versnellen? Die vraag is moeilijk te beantwoorden als het gaat om duurzaamheid. Want we zijn het er allemaal wel over eens dat we duurzamer moeten ondernemen

Versnelling

80 procent van de ondervraagde horeca-ondernemers deed het afgelopen jaar wel ‘iets’ met duurzaamheid. Dat blijkt uit De Duurzaameter, een jaarlijkse peiling onder horecaprofessionals, uitgevoerd door TrueTasteVentures in samenwerking met de Horecava .

Een rel wil wel eens helpen om de boel aan te jagen. Nadat Volkswagen vorig jaar verzeild raakte in het sjoemelsoftwareschandaal, wil de Duitse fabrikant in 2015 de meest milieuvriendelijke automaker zijn. Het bedrijf investeert miljarden in nieuwe elektrische auto’s, autodelen en technieken als geautomatiseerd rijden. Als de rest van de markt volgt, wordt duurzamer rijden vanzelf de norm.

In Denemarken neemt de overheid het voortouw. De Deense regering zet in op biologische landbouw en voeding met het Økologiplan Denmark, waarvoor €54 miljoen is gereserveerd. Boeren moeten meer biologisch produceren en dat kan vermarkt worden door de overheidscatering biologisch te maken. Zo houdt de groei van het aanbod gelijke tred met die van de vraag.

In Nederland houden we niet zo van overheidsbemoeienis als het gaat om ondernemerschap. ‘Duurzaamheid moet niet vanuit negatieve wereldbeelden en met het wijzende vingertje worden onderbouwd’, zegt een ondernemer. Om verduurzaming te versnellen, is ook de vraagkant essentieel.

‘Je moet duurzaamheid verkopen door het mooier, lekkerder en beter te laten zijn dan niet-duurzame keuzes’, aldus een respondent. Laten zien dat duurzaamheid inherent is aan kwaliteit. Of zoals een kok eens tegen me zei: ‘Je moet het niet hebben over duurzaamheid, maar over smaak. Dan kom je vanzelf uit bij de duurzame producten. En dan volgt de vraag vanzelf.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels